Сторінки

середа, 19 листопада 2025 р.

Чарівна істота і чотири стихії. Казка про інструменти самодопомоги.

Чарівна істота і чотири стихії. 

Казка про інструменти самодопомоги.
У маленькому містечку жили хлопчик Вадик і дівчинка Єва. Одного разу у їхнє місто прилетіло страшне чудовисько і наробило багато лиха. Діти дуже налякалися, страх обвивав їх, як холодний вітер,  перехоплював подих і заставляв тремтіти.

Вони сиділи у своїй кімнаті, загорнувшись у ковдру і завмерши, як раптом біля них з'явилася чарівна істота. Вона була яскрава, як веселка, і мала крильця, що світилися. Істота представилася як Елемента.

«Не бійтеся, я прийшла, щоб навчити вас, як долати страх», - сказала вона, усміхаючись. «Я володію чотирма стихіями: водою, повітрям, світлом і землею. Кожна з них допоможе вам знайти спокій».

Елемента почала з повітря. «Коли ви відчуваєте страх, повільно дихайте, як вітерець, що хоче здути білу шапочку кульбабки.

Вдихніть, а потім видихайте, відпускаючи всі тривоги».

Хлопчик і дівчинка повторили за нею, відчуваючи, як їхнє серце заспокоюється.

Далі Елемента показала на землю. «Заземліться, як дерева, які міцно тримаються коренями землі. Уявіть, що коріння проникає глибоко в землю і ніякі вітри не можуть похитнути дерево».

Діти стали уявляти, як їх коріння тягнеться вглиб, і страх почав відступати.

Потім прийшов час води. «Коли всередині багато шуму і тривоги, ковток води приносить тишу і рівновагу, щоб ви знову могли ясно думати". Діти пили воду, карточок за контрактом,  відчуваючи, як спокій розливається по їхньому тілу.

Нарешті, Елемента показала світло. «Шукайте тепло і світло від близьких людей. Обіймайте один одного, даруйте любов і підтримку. Це найсильніша стихія».

Хлопчик і дівчинка обнялися, відчуваючи, як страх розтанув у цій теплоті.

Вони й не помітили, як Елемента зникла, наче розчинилась в повітрі. Але тепер вони знали, як діяти.

З того дня, коли страх знову намагався їх підпорядкувати, вони згадували про уроки Елементи.

Діти навчилися не тільки долати страх, але й дарувати тепло і світло іншим, роблячи світ навколо себе яскравішим.

Істота зникла, але її мудрість залишилася з ними назавжди. Вадик і Єва стали справжніми друзями, які завжди підтримували один одного на шляху до щастя.


вівторок, 4 листопада 2025 р.

 

Реліз проведення профмайстерки

«Проєктна робота школярів у системі психопрофілактики»

 

У рамках профільного маршруту для закладів освіти громади м. Тернопіль 30.10.2025 відбулася профмайстерка «Проєктна робота школярів у системі психопрофілактики», присвячена інтеграції методів учнівської проєктної діяльності у психопрофілактичну роботу школи.

Захід мав на меті продемонструвати можливості поєднання освітніх, психологічних і творчих підходів для формування у школярів навичок саморегуляції, стресостійкості та соціально-емоційної компетентності.


Завдання майстерки - сприяти впровадженню проєктних технологій у систему психопрофілактики з метою:

- розвитку в учнів наскрізних компетентностей і м’яких навичок (soft skills);

- формування навичок емоційної саморегуляції та рефлексії;

- активізації допрофільного орієнтування через дослідницько-творчі форми діяльності.

 

Ключовий зміст майстерки

Учасникам було презентовано учнівський проєкт «Діти і стрес», який реалізували школярі під керівництвом практичного психолога ТЗОШ№28 Вікторії Гордієнко. Проєкт поєднав кілька напрямів психопрофілактичної роботи:

- Театр тіней — метафоричне відображення теми «допомога дітям у часі війни»;

- Дослідження — вивчення рівня обізнаності школярів про природу стресу та способи його подолання;

- Відеоінтерв’ю — учнівське опитування ровесників щодо джерел і способів подолання стресу;

- Скрапбук «Підлітки і стрес» — творчий зошит із порадами, завданнями, техніками самодопомоги та вправами на релаксацію,виготовлений учнями-учасниками проєкту.

Учнівський експеримент «Мій стрес-детокс»

 

Окремий інтерес учасників викликав експеримент, який учні проводили протягом двох тижнів, створюючи індивідуальні щоденники спостереження за власним станом. Щодня учасники фіксували:

- рівень стресу;

- настрій протягом дня;

- кількість годин сну;

- методики, які використовували для подолання напруги (дихальні техніки, музика, арт-терапія, фізична активність тощо).


 

Ведення щоденника допомогло школярам:

- усвідомити зв’язок між емоціями, поведінкою та способами саморегуляції;

- оцінити ефективність різних методик;

- розвинути навички саморефлексії, самоконтролю та усвідомленого ставлення до власного психічного стану.

 


Рефлексивна частина

Під час спільного обговорення учасники дійшли висновку, що:

- Проєктна діяльність може бути потужним інструментом психопрофілактики, якщо вона має дослідницький і творчий компонент;

- Залучення учнів у спільну роботу з психологом сприяє підвищенню довіри, відкритості й формує культуру турботи про ментальне здоров’я;

- Такі ініціативи мають потенціал для створення шкільних профілактичних програм та тижнів психічного здоров’я.

- Крім того, такі заходи сприяють формуванню в учнів важливих компетентностей, які допомагають у виборі подальшого профілю навчання, визначенні майбутньої професії та побудові власної кар’єрної траєкторії.

 

Результати майстерки

• Показано можливість ефективного використання проєктних технологій у психологічній практиці.

• Представлено практичні напрацювання з теми стресостійкості та саморегуляції учнів, що дуже важливо і актуально в умовах воєнного стану.

• Зміцнено партнерську взаємодію психологів, педагогів і здобувачів освіти.

• Окреслено перспективи створення банку учнівських психопрофілактичних проєктів як ресурсу для колег-психологів.

 

Професійна майстерка довела, що психопрофілактика може бути цікавою, дослідницькою і творчою, якщо поєднати її з проєктною діяльністю школярів. Такі ініціативи не лише зміцнюють психологічну культуру в школі, а й формують у дітей важливі компетентності XXI століття — самосвідомість, стійкість, емпатію, здатність до взаємопідтримки та роботи в команді.