четвер, 3 грудня 2015 р.

Методи творчої реабілітації в роботі з учасниками бойових дій

12 листопада 2015 року  відбувся семінар "Методи творчої реабілітації в роботі з учасниками бойових дій", який проводила Голова правління БО МБФ "Творча криїівка",  художній терапевт, вальдорфський педагог Віталіна Маслова (м.Київ).

У ході семінару було представлено авторський досвід роботи реабілітації військових (а також, досвід участі Тернопільських волонтерів у заїздах "Творчої криївки") та методичні основи творчої реабілітації ( "Антропософський погляд на людину в контексті проблеми змін особистості в ході участі в бойових діях".)

Залишаючи за межами опису  погляд К.Штайнера на людину,  опишемо систему реабілітаційних заходів, яка складається з кількох складових:

тілесна реабілітація
водний режим, здорова їжа і здоровий сон, фізична активність
відновлення і використання природніх ритмів, (ритм дня, ритм тижня і тп)
психологічна реабілітація
знайомство з новим "Я", зустріч з новим собою
дослідження нових можливостей, які з"явилися внаслідок травми...
переведення травми в ресурс
соціальна реабілітація
відновлення довіри до мирного соціуму
відновлення зв"язку із зовнішнім світом
компенсація втрачених зв"язків
(нові люди, нові знайомства,  відновлення зв"язку з попередніми поколінями)
біографічна реабілітація
зв"язок з собою, з собою кращим ( ідеальним Я)
робота над власною біографією як шлях вивчення себе та світу

Ритмізація (чіткий розпорядок усього періоду реабілітаційного заїзду), фізична активність,  кліматотерапія,  мистецтво (живопис), спілкування (спілкування з носіями культури, дітьми, місцевими жителями), психоедукація та можливості психокорекції ("прогулянки з психологом") - основні фактори реабілітаційного впливу.  

Закінчення семінару відбулося у творчій манері - виконанням учасниками "соціальної " вправи- спільного малюнка  "Народження світла із темряви."






Р.С.
Семінар, який мав на меті окреслити роботу з дорослими, викликав інтерес до вальдорфської педагогіки та Вальдорфської школи.

У контексті сучасних підходів до освіти, ідеї вальдорфської школи є досить актуальними. 

Вальдорфська школа - це система освіти, заснована на повазі до дитинства. 

Її мета - розвинути природні здібності кожної дитини і зміцнити віру у власні сили, яка знадобиться їй в дорослому житті. 

Вона працює  за принципом «не випередження» розвитку дитини, але надання всіх можливостей для її розвитку у власному темпі. 

Основними принципами вальдорфської педагогіки є: 
  • антропоцентризм
  • освіта дитини є наслідком її потреб, а не соціального замовлення того чи іншого суспільства; 
  • гармонійність розвитку всіх складових людини (тіла, волі, почуттів, розуму); 
  • навчання дедуктивним шляхом, від загального до конкретного , від ідеї - до її реалізації; 
  • історичність - відтворення в процесі навчання основних етапів людської еволюції: заняття землеробством, ремеслами, мистецтвом, наукою; 
  • циклічність - використання природних, тобто добових, сезонних і астрономічних (астрологічних), ритмів; 
  • еврістичність - дітям не нав'язують готових правил, а дають можливість зробити висновок самим; 
  • художність всього навчання. 

Головна властивість педагогіки Р. Штайнера - заперечення прямого впливу на учня. 
Виховання і навчання йдуть через поступове формування емоційної сфери, інтелекту до виховання вольової сфери учня. 
Стрижень виховної роботи - організація морального виховання, в основу якого покладені добро, краса і правда. Ці якості послужать вихованцю надалі основою моралі, творчості і мудрості. 

Вальдорфській школі притаманні атмосфера тепла, щирості, взаємної поваги та довіри, відсутність упереджених суджень з боку вчителя, відсутність системи оцінок як форми тиску на учнів, емоційна насиченість навчального процесу.

Організація вальдорфської школи будується на таких основах
  • організація дня в певному ритмі, причому ранок як  найбільш слушний для інтелектуальної діяльності час, відводиться відповідним навчальним предметам; 
  • виклад навчального матеріалу великими навчальними періодами, «епохами», що дозволяє учневі «занурюватися» в навчальний матеріал, зосередитися на ньому; 
  • художньо-естетичні вправи виховують волю, вимовлене слово впливає на почуття; 
  • принцип авторитету - один з найсерйозніших в вальдорфській школі; діти наслідують тому, кому хочуть, хто завоює їх довіру; 
  • свобода і відсутність страху, так як немає оцінок, немає іспитів; дитину змушує вчитися її власне бажання. 


Навчальний план штайнерівської  школи будується так, щоб зміст і методи навчання точно відповідали віковим особливостям  розвитку свідомості людини. У цьому випадку навчання підтримує природний розвиток дитини і впливає на нього терапевтично. 


У підсумку наведемо цитату з книги Глеклер М., Лангхаммер Ш., Вихерт К. Воспитание и здоровье. Задача для педагогов, медиков и родителей.- Дорнах, «Персефона». – 2006.


ВІДЧУТТЯ ЖИТТЯ

Його орган: Вегетативна нервова система

Він передає:
- Відчуття комфорту, переживання гармонії
- Відчуття того, що процеси гармонійні і узгоджені.

Вказівки щодо його розвитку:
- Ритмічний розпорядок дня
- Довіра до життя
- Переживання почуття міри і своєчасності, тобто узгоджених між собою ритуалів
- Радісна атмосфера під час прийому їжі

Шкідливі впливи:
- Сварки, насильство, залякування
- Поспіх, переляк
- Невдоволення
- Відсутність міри
- Нервозність
- Відсутність гармонійних переходів від одного виду діяльності до іншого

Немає коментарів:

Дописати коментар