вівторок, 18 жовтня 2016 р.

складання корекційних програм психологм ЗНЗ

28.01.2016 р відбулось чергове  засідання динамічної групи психологів навчальних закладів на тему "Складання корекційних програм психологом ЗНЗ". 

 Мета: навчити розробляти корекційні програми на  прикладі корекційно-розвивальної програми,  спрямованої на подолання тривожності  та страхів

( Усі матеріали , що стосуються корекційно- розвиткової програми з подолання тривожності та страхів , підготованої  психологами ТЗОШ№16, 24, 27, Іванюк Т.М., Синельниковою І.С., Сербіною Р.Г.  можна отримати у методиста ТКМЦ Несмашної Г.Є.)

Нижче розглянемо 

Структурні елементи  корекційно – розвивальної  системи.


Психокорекціяце система заходів, спрямованих на виправлення недоліків психологічного розвитку чи поведінки людини з допомогою спеціальних заходів психологічного впливу.
Психокорекція не націлена на зміну поглядів, внутрішнього світу особистості і може здійснюватись навіть у тому випадку, коли клієнт не усвідомлює своїх проблем і психологічного змісту корекційних вправ

Основні принципи психокорекційної роботи 


Єдність діагностики і корекції. (корекційній роботі передує діагностика, в процесі корекції йде уточнення діагнозу, обов»язкова оцінка ефективності корекції, критерієм якої є ті зміни, які відбуваються у психіці дитини)
Спрямованість роботи «згори донизу» (розвиток вищих психічних функцій, за рахунок яких будуть розвинуті елементарні психічні процеси). (Наприклад, для подолання вад механічної пам’яті, необхідно розвивати мовлення, мислення, логічну пам'ять)
Принцип нормативності (орієнтація на еталон розвитку на певному віковому етапі).  Тобто в результаті корекції дитина має досягти такого рівня розвитку, який відповідає її віку..
Принцип наступності (кожне заняття містить ті завдання для самостійного виконання, які на попередньому виконувалися за допомогою психолога). Якщо на попередньому занятті дитина не впоралась з певним завданням, на наступному пропонується його спрощений варіант

5 основних елементів психокорекційної ситуації

Людина, яка потребує психокорекційної допомоги (клієнт);

набір процедур (технік, методів), що використовуються для вирішення проблем клієнта

Спеціальні соціальні відносини між клієнтом і психологом. 

Теорія, яка використовується для пояснення проблем клієнта

Людина, яка допомагає (психолог);

програма психокорекції

(складається на основі психологічного діагнозу)

СТРУКТУРА КОРЕКЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ


1.Мета
2.Завдання
3. Цільова група. Вік учасників . Критерії відбору в корекційну групу
4.Форма проведення (групова, індивідуальна, змішана). Кількість учасників
5. Напрями корекційної роботи, етапи програми
6.. Організація занять, (Тривалість заняття.  Періодичність заняття. Кількість занять. Приміщення для занять. вимоги до приміщення і устаткування Матеріали та обладнання (за потребою)
7. Структура занять
8. перелік методів і прийомів, які використовуються  (лекції, презентації, «мозковий штурм», аналіз ситуації, ігри тощо). Cписок ігор і вправ, використовуваних на кожному етапі
9. Критерії ефективності програми
Мета — це результат, якого  ми хочемо досягти. 
Важливо коректно сформулювати мету, для того, щоб згодом можна було оцінити, чи зуміли ми її досягти.
Саме виходячи з мети, ми оцінюватимемо ефективність коректувальної дії.

Приклади формулювання мети
1) Розвиток упевненості в собі у дітей 7–9 років.
2) Інтелектуальний розвиток старших дошкільників
3) Подолання агресивності у підлітків

Завдання — це конкретизація мети, поділ  її на складові частини
.Приклади завдань
Для мети (Розвиток упевненості в собі у дітей 7–9 років.)
:— зменшення проявів  існуючих страхів;
— розвиток самостійності;
— формування уміння відстоювати свою позицію і т.д.

Для мети (Інтелектуальний розвиток старших дошкільників)
— розвиток довільної пам'яті;
— розвиток довільної уваги;
— розвиток логічного мислення

Критерії відбору в корекційну групу
ознаки, наявність яких є свідченням необхідності для дитини занять за тією або іншою корекційною програмою.
Критерії повинні бути виділені так, щоб після закінчення занять можна було провести повторну діагностику і оцінити ефективність коректувальної дії.
Ці ознаки можуть бути виділені:
за допомогою психодіагностичних методик (наприклад, для програми з інтелектуального розвитку — вимірювання рівня розвитку пам'яті, мислення і т.д.);
— в процесі спостереження за поведінкою дитини (для цього необхідно виділити параметри спостереження, наприклад, для програми з розвитку упевненості в собі: пасивність дитини на уроках і перервах, участь в загальних іграх і т.д.);
за допомогою експертної оцінки особливостей дитини, яку дають батьки або педагоги (наприклад, дорослий оцінює в балах рівень розвитку пам'яті, уваги, мислення дитини).

Напрями коректувальної роботи, етапи програми

Враховується:
загальний напрям роботи,
логіка просування до мети.
приклад
Корекцію інтелектуального розвитку доцільно починати з розвитку сприйняття, а тільки потім переходити до розвитку мислення.
При формуванні упевненості в собі — спочатку усунути актуальні страхи, а потім формувати відносини з оточуючими.
Варто визначити критерії переходу з одного етапу на інші

«Базова» структура корекційного заняття  (етапи заняття):
Ритуал вітання.
Розминка.
Рефлексія минулого заняття (якщо воно було).
Вступ до основного змісту заняття.
Вправи й процедури, що дозволяють освоїти основний зміст заняття.
Рефлексія.
Домашнє завдання.
Ритуал прощання

Критерії ефективності програми

визначити критерії ефективності
продумати, який рівень розвитку є достатнім, а який — вимагає повторного проходження програми
На цьому етапі використовується повторна діагностика.
Краще, якщо вона проводиться за допомогою тих же методів, що і на початку корекційних занять.
Приклад.
Критерії ефективності програми з розвитку упевненості в собі у дітей 7–9 років.)
Протягом останнього часу  не проявляє страхів
Підходить до вчителя із запитаннями
Приймає участь у групових іграх
Відповідає біля дошки
Проявляє самостійність







   



   

Немає коментарів:

Дописати коментар