пʼятницю, 5 червня 2020 р.

Обговорення проєкту професійного стандарту за професією "Практичний психолог".

Запрошуємо практичних психологів закладів освіти долучитися до обговорення проєкту професійного стандарту за професією "Практичний психолог".
Прохання надсилати пропозиції  до 23.06.2020р.  на електронну адресу 





ПРОЄКТ

Про затвердження професійного стандарту
за професією «Практичний психолог»

Відповідно до пункту 27 Порядку розроблення та затвердження професійних стандартів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 року № 373,

НАКАЗУЮ:

1.                          Затвердити професійний стандарт за професією «Практичний психолог».
2.                          Наказ набирає чинності з 01 січня 2021 року, але не раніше дня його офіційного опублікування.

Міністр                                                                                Ігор ПЕТРАШКО

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказ Міністерства розвитку економіки,
 торгівлі та сільського господарства України
____________________№________



ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТ
за професією «Практичний психолог»

1.                          Загальні відомості професійного стандарту

1)                         Основна мета професійної діяльності
Психологічне забезпечення освітнього процесу відповідно до цілей та завдань освітньої діяльності, сприяння всебічному особистісному і соціальному розвитку його учасників та захист їх психічного здоров’я і соціального благополуччя.

2)                          Назва виду економічної діяльності, секції, розділу, групи та класу економічної діяльності та їхній код (згідно з Національним класифікатором України ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності»)

Секція
Р
Освіта
Розділ
85
Освіта
Група
85.6
Допоміжна діяльність у сфері освіти
Клас
85.60
Допоміжна діяльність у сфері освіти

3)                         Назва виду професійної діяльності та її код (згідно з Національним класифікатором УкраїниДК 003:2010«Класифікатор професій»)

Розділ
Клас
Група
24
244
2445
Інші професіонали
Професіонали в галузі економіки, соціології, археографії, археології, географії, кримінології та палеографії
Професіонали в галузі психології


4)                         Назва професії (професійної назви роботи) та її код (згідно з Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій»)
2445.2 Практичний психолог

5)                         Узагальнена назва професії
Психолог

6)                         Назви типових посад
Посада педагогічного працівника: практичний психолог

7)                         Місце професії (посади, професійної назви роботи) в організаційно-виробничій структурі підприємства (установи, організації)
Обіймає посаду практичного психолога закладу (установи) освіти.
Безпосередньо підпорядковується керівнику закладу (установи) освіти.
Робоче місце розташоване у окремому приміщенні (кабінеті, кімнаті) закладу (установи) освіти.
Професійна діяльність практичного психолога передбачає зайнятість у будівлі закладу (установи) освіти, що використовується в освітньому процесі, та за межами будівлі закладу (установи) освіти.

8)                         Умови праці
Робочий час і час відпочинку, матеріально-технічне забезпечення та оплата праці є гарантованими законодавством про освіту та законодавством про працю.
Режим роботи визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку, іншими рішеннями закладу (установи) освіти.
Професійна діяльність пов’язана з високим рівнем психофізіологічного та емоційного навантаження, відповідальності за формування безпечного освітнього середовища, успішну соціалізацію та розвиток здобувачів освіти та працівників закладу (установи) освіти.

9)                         Умови допуску до роботи за професією
На посади практичних психологів приймаються особи, які:
мають вищу психологічну освіту та/або професійну кваліфікацію;
вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства);
не мають судимості за вчинення злочину, зокрема за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи;
володіють навичками з надання домедичної допомоги дітям;
моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки;
пройшли медичний огляд і за його результатами їх фізичний стан дозволяє виконувати професійні обовязки;
ознайомлені під підпис з установчими документами, правилами внутрішнього розпорядку закладу (установи) освіти, посадовою інструкцією, нормами професійної етики;
попередньо пройшли інструктаж, навчання та перевірку знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності;
подали всі, передбачені законодавством документи.

10)                     Документи, що підтверджують професійну та освітню кваліфікацію, її віднесення до рівня НРК
Диплом бакалавра (6 рівень НРК) за спеціальністю 053 Психологія, 225 Медична психологія.
Диплом магістра (спеціаліста[1]) (7 рівень НРК) за спеціальністю 053 Психологія, 225 Медична психологія.
Сертифікат, атестаційний лист, інші документи, що підтверджують володіння професійними компетентностями, необхідними для виконання трудових функцій.

2.                          Нормативно-правові акти та нормативно-технічні документи з питань професійної діяльності
Конституція України;
Кодекс законів про працю України;
Закон України «Про освіту»;
Закон України «Про повну загальну середню освіту»;
Закон України «Про дошкільну освіту»;
Закон України «Про вищу освіту»;
Закон України «Про фахову передвищу освіту»;
Закон України «Про позашкільну освіту»;

Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту»;

Закон України «Про соціальні послуги»;

Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»;

Закон України «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю»;

Закон України «Про охорону дитинства»;

Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти» від 06.12.2010 № 1205, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2010 р. за № 1308/18603;
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів» від 04.11.2010 № 1055, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 листопада 2010 р. за № 1157/18452;
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типових штатних нормативів позашкільних навчальних закладів» від 31.10.2012  № 1230, зареєстрований в Міністерстві юстиції України19 листопада 2012 р. за № 1935/22247;

Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типових штатних нормативів професійно-технічних навчальних закладів» від 06.12.2010 № 1204, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 січня 2011 р. за № 114/18852;

Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типових штатних нормативів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації» від 23.01.2014  № 60, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 31 січня 2014 р. за № 200/24977;
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України» від 22.05.2018  № 509, зареєстрований в Міністерстві освіти і науки України 31 липня 2018 р. за № 885/32337;
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти» від 16.07.2018 № 776;
Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції розвитку охорони психічного здоров'я в Україні на період до 2030 року» від 27 грудня 2017 р. № 1018-р;
Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року» від 14 грудня 2016 р. № 988-р;
Постанова Кабінету Міністрів України «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30 серпня 2002 р. № 1298;
Постанова Кабінету Міністрів України «Про підвищення оплати праці педагогічних працівників» від 11 січня 2018 р. № 22;
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами» від 02.10.2018 № 1047;
Наказ Міністерства освіти і науки України «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» від 28.12.2019 № 1646, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 03 лютого 2020 р. № 111/34394;

Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти» від 26.02.2020 № 293;

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі» від 22 серпня 2018 р. № 658;
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр» від 6 березня 2019 р. № 221;
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12 липня 2017 р. № 545;
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти» від 08.06.2018 № 609;
Постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів» від 22 серпня 2018 р. № 617;
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами» від 14 лютого 2017 р. № 88.
Інші акти законодавства з питань освіти, соціальних і медичних послуг.

3.                          Загальні компетентності

Умовне позначення
Загальні компетентності
ЗК.01
Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
ЗК.02
Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності
ЗК.03
Здатність використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології під час професійної діяльності, в тому числі для організації дистанційної роботи
ЗК.04
Здатність до професійного розвитку та навчання
ЗК.05
Здатність планувати та управляти власним робочим часом
ЗК.06
Здатність до адаптації та дії в новій ситуації
ЗК.07
Здатність бути критичним і самокритичним
ЗК.08
Здатність приймати обґрунтовані рішення
ЗК.09
Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел, проведення досліджень на відповідному рівні
ЗК.10
Здатність до генерування та реалізації нових ідей (креативність), до самопрезентації та результатів своєї професійної діяльності; здатність до керування власним життям і кар`єрою
ЗК.11
Здатність налагоджувати ефективну міжособистісну комунікацію, спілкуватись з представниками інших професійних груп різного рівня
ЗК.12
Здатність виявляти, визначати та виробляти варіанти вирішення проблем
ЗК.13
Здатність до створення команди однодумців, прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов‘язків
ЗК.14
Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні
ЗК.16
Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів), доброчесності, соціальної відповідальності, поваги до різноманітності та мультикультурності
ЗК.18
Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети
ЗК.19
Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово, протидіяти її дискримінації

4.                          Перелік трудових функцій (професійних компетентностей за груповою дією або групою трудових дій, що входять до них), умовні позначення трудових функцій

Умовні позначення
Трудові функції
Професійні компетентності (за трудовою дією або групою трудових дій)
Умовні позначення
А
Здійснення психологічної профілактики
Здатність визначати та прогнозувати напрями і завдання (цільову аудиторію та потреби) психологічної профілактики
А 1
Здатність планувати, організовувати та визначати ключові показники ефективності психологічної профілактики відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
А 2
Здатність обирати та практично застосовувати інструменти (методи, методики, процедури), форми та змістовне наповнення відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії для здійснення психологічної профілактики
А 3
Здатність оцінити ефективність психологічної профілактики відповідно до визначених потреб та показників ефективності
А 4
Б
Здійснення психологічної просвіти
Здатність визначати та прогнозувати напрями (цільову аудиторію та потреби)і завдання психологічної просвіти
Б 1
Здатність планувати, організовувати та визначати ключові показники ефективності психологічної просвіти відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
Б 2
Здатність обирати та практично застосовувати інструменти (методи, методики, процедури), форми та змістовне наповнення відповідно до визначених потреб та цільової групи для здійснення психологічної просвіти
Б 3
Здатність оцінити ефективність психологічної просвіти відповідно до визначених потреб та показників ефективності
Б 4
В
Надання психологічної допомоги
Здатність визначати структуру, зміст, види, форми та методи психологічної допомоги відповідно до запиту та/або виявленої потреби в такій допомозі
В 1
Здатність планувати та організовувати процедуру психодіагностичного обстеження (скринінг) відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
В 2
Здатність обирати та практично застосовувати ефективні валідні, стандартизовані та науково-перевірені методи і методики психодіагностики (скринінгу) відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
В 3
Здатність інтерпретувати результати психодіагностики, формувати рекомендації, робити висновки та прогнози 
В 4
Здатність планувати, реалізовувати та визначати ефективність психологічного консультування в залежності від потреб та цільової аудиторії
В 5
Здатність визначати потребу в психологічному супроводі та підтримці, планувати, реалізовувати та визначати ефективність відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
В 6
Здатність визначати потребу, планувати, реалізовувати та визначати ефективність психорозвивальної діяльності
В 7
Г
Професійний розвиток і самоосвіта
Здатність до самооцінювання власної професійної діяльності та визначення індивідуальних потреб у професійному розвитку та самоосвіті
Г 1
Здатність планувати та реалізовувати індивідуальний професійний розвиток та самоосвіту відповідно до визначених потреб
Г 2
Здатність використовувати супервізію та інтервізію як інструмент власної професійної підтримки та розвитку
Г 3
Ґ
Участь у організації освітньої діяльності та роботі з підтримки та розвитку психологічно безпечного освітнього середовища
Здатність виконувати власні професійні обов’язки, передбачені законодавством для організації освітньої діяльності та роботі з підтримки та розвитку психологічно безпечного освітнього середовища
Ґ 1
Здатність планувати, реалізовувати та інтерпретувати результати моніторингових досліджень щодо психологічної безпеки освітнього середовища
Ґ 2
Здатність готувати пропозиції (стратегічні цілі, завдання, заходи) до стратегії (політики) розвитку закладу (установи) освіти та плану заходів з її реалізації щодо створення, розвитку та підтримки психологічно безпечного освітнього середовища
Ґ 3
Здатність встановлювати, підтримувати необхідні професійні контакти, працювати в команді з профільними фахівцями у сфері охорони здоров'я, соціального захисту, охорони правопорядку та іншими зацікавленими сторонами щодо виконання трудових функцій
Ґ 4
Д
Здійснення організаційно-методичної роботи під час виконання трудових функцій
Здатність до самоорганізації, планування та підготовки здійснення трудових функцій, ведення звітної документації

Д 1

5.                          Опис трудових функцій (трудові функції; предмети і засоби праці;професійні компетентності; знання, уміння та навички)


Умовні позначення
Трудові
функції
Предмети і засоби праці
Професійні компетентності
Знання
Уміння та навички
А
Здійснення психологічної профілактики
Персональний комп'ютер (ноутбук), принтер, мультимедійне обладнання, інші засоби оргтехніки; доступ до швидкісної мережі Інтернет; канцелярські товари; фахова психологічна література, засоби наочності та роздатковий дидактичний матеріал, навчальні та методичні посібники, вказівки, рекомендації в паперовій та електронній формах, цифрові програмні засоби для спілкування й прийняття спільних рішень (месенджери, соціальні мережі, спільні календарі, опитувальники тощо) та обробки результатів

А 1. Здатність визначати та прогнозувати напрями і завдання (цільову аудиторію та потреби) психологічної профілактики
А 1. З 1. Основ вікової психології, психології особистості, педагогічної психології, психологічних особливостей учасників освітнього процесу, особливостей підтримки та збереження психічного здоров’я та їхніх чинників, факторів ризику та захисних факторів
А 1. У 1. Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання
А 1. З 2. Теоретичних основ організації та здійснення психологічної профілактики (рівні, завдання, принципи, форми, методи, особливості планування та проведення, роботи з різними віковими категоріями тощо)
А 1. У 2. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час виконання трудових функцій
А 1. З 3. Напрямів профілактичної роботи в практичній психології (дезадаптації та дидактогенії, шкідливих звичок, девіантної та суїцидальної поведінки, нервово-психічних порушень, професійного вигорання, культової психічної залежності особистості тощо)
А 1. У 3.
Визначати та прогнозувати актуальні напрями і завдання психологічної профілактики відповідно до потреб та цільової аудиторії

А 1. З 4. Інструментів (методів, методик, процедур) та особливостей їх практичного застосування для визначення потреб цільової аудиторії та реалізації психологічної профілактики відповідного напряму
А 1. У 4. Обирати та застосовувати ефективні інструменти (методи, методики, процедури) та прийоми для визначення актуальних напрямків та реалізації психологічної профілактики
А 2. Здатність планувати, організовувати та визначати ключові показники ефективності психологічної профілактики відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
А 2. З 1. Способів планування та організації психологічної профілактики, визначення ключових показників їх ефективності
А 2. У 1. Планувати, організовувати та визначати ключові показники ефективності психологічної профілактики відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
А 3. Здатність обирати та практично застосовувати інструменти (методи, методики, процедури), форми та змістовне наповнення відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії для здійснення психологічної профілактики
А 3. З 1. Інструментів (методів, методик, процедур) психологічної профілактики та профілактичних програм, правил їх вибору відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії.
А 3. У 1. Обирати ефективні інструменти (методи, методики, процедури), профілактичні програми відповідно до потреб та цільової аудиторії для здійснення психологічної профілактики
А 3. З 2. Особливостей практичного застосування інструментів (методів, методик, процедур) психологічної профілактики та профілактичних програм
А 3. У 2. Застосовувати інструменти (методи, методики, процедури) психологічної профілактики, складати та реалізовувати профілактичні програми відповідно до потреб та цільової аудиторії
А 4. Здатність оцінити ефективність психологічної профілактики відповідно до визначених потреб та показників ефективності
А 4. З 1. Інструментів (методів, методик, процедур) аналізу, оцінки ефективності психологічної профілактики відповідно до визначених потреб та показників ефективності
А 4. У 1. Оцінити ефективність психологічної профілактики відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
Б
Здійснення психологічної просвіти
Персональний комп'ютер (ноутбук), принтер, мультимедійне обладнання, інші засоби оргтехніки; доступ до швидкісної мережі Інтернет; канцелярські товари; фахова психологічна література, засоби наочності та роздатковий дидактичний матеріал, навчальні та методичні посібники, вказівки, рекомендації в паперовій та електронній формах, цифрові програмні засоби для спілкування й прийняття спільних рішень (месенджери, соціальні мережі, спільні календарі, опитувальники тощо) та обробки результатів

Б 1. Здатність визначати та прогнозувати напрями (цільову аудиторію та потреби) і завдання психологічної просвіти
Б 1. З 1. Теоретичних основ організації та здійснення психологічної просвіти (предмет, зміст, завдання та функції, форми, особливості комунікації цільовою аудиторією, планування та реалізації, напрямів психологічної просвіти в практичній психології тощо)
Б 1. У 1. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час виконання трудових функцій

Б 1. З 2. Інструментів (методів, методик, процедур) та особливостей їх вибору та застосування для визначення потреб в психологічній просвіті окремої цільової аудиторії та прогнозування актуальних напрямів психологічної просвіти
Б 1. У 2. Вибирати та застосовувати ефективні інструменти (методи, методики, процедури) для визначення потреб в психологічній просвіті окремої цільової аудиторії та прогнозування актуальних напрямів психологічної просвіти
Б 2. Здатність планувати, організовувати та визначати ключові показники ефективності психологічної просвіти відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
Б 2. З 1. Способів планування та організації психологічної просвіти та ключових показників її ефективності
Б 2. У 1. Визначати мету і завдання психологічної просвіти відповідно до визначених потреб та  особливостей цільової аудиторії, визначати ключові показники ефективності
Б 3. Здатність обирати та практично застосовувати інструменти (методи, методики, процедури), форми та змістовне наповнення відповідно до визначених потреб та цільової групи для здійснення психологічної просвіти
Б 3. З 1. Інструментів (методів, методик, процедур), форм психологічної просвіти, правил їх вибору, особливостей практичного застосування відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
Б 3. У 1. Вибирати та застосовувати ефективні інструменти (методи, методики, процедури) та форми психологічної просвіти відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії.
Б 3. З 2. Основ теорії комунікації під час психологічної просвіти (умови ефективних публічних виступів, комунікативні канали, особливості цільових аудиторій в залежності від можливості сприйняття інформації, комунікативні бар'єри, інструментів мотивування та залучення до співпраці тощо)
Б 3. У 2. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час виконання трудових функцій
Б 4. Здатність оцінити ефективність психологічної просвіти відповідно до визначених потреб та показників ефективності
Б 4. З 1. Інструментів (методів, методик, процедур) аналізу, оцінки ефективності  психологічної просвіти відповідно до визначених потреб та показників ефективності
Б 4. У 1. Оцінити ефективність психологічної просвіти відповідно до визначених показників ефективності, отримувати зворотній зв’язок
В
Надання психологічної допомоги
Персональний комп'ютер (ноутбук), принтер, мультимедійне обладнання, інші засоби оргтехніки; доступ до швидкісної мережі Інтернет; канцелярські товари; фахова психологічна література, періодичні видання з психології, методичні посібники, вказівки, рекомендації в паперовій та електронній формах, цифрові програмні засоби для та обробки результатів; онлайн-ресурси сучасного психологічного інструментарію (методів, методик, процедур)
В 1. Здатність визначати структуру, зміст, види, форми та методи психологічної допомоги відповідно до запиту та/або виявленої потреби в такій допомозі
В 1. З 1. Основ теорії психологічної допомоги в практичній психології (основних понять, структури, складових та вимог до реалізації, змісту відповідно до особливостей розвитку та вікових особливостей, видів ситуацій, з якими працює психолог тощо)
В 1. У 1. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час надання психологічної допомоги
В 1. З 2. Профілів клієнтів психологічної допомоги, сфер проблем та видів ситуацій, з якими працює практичний психолог (різних спектрів порушень – адаптивних процесів, психічного  розвитку, поведінки, особистості тощо)
В 1. У 2. Застосовувати практичні знання на практиці та визначати потребу в перенаправленні та скеровувати до установ або профільних фахівців у сфері охорони здоров'я, соціального захисту, охорони правопорядку у випадках, що виходять за межі професійної компетентності практичного психолога
В 2. Здатність планувати та організовувати процедуру психодіагностичного обстеження (скринінг) відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
В 2. З 1. Теоретичних основ організації та здійснення психодіагностики (сутність та призначення, завдань, сфери використання, психодіагностичні ситуації та їх специфіку, методи та форми, обмеження їх використання, достовірність та надійність, інтерпретація та прогнози, особливості застосування, фактори, що впливають на результат тощо)
В 2. З 1. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час виконання трудових функцій
В 2 З 2. Етапів психодіагностичного процесу, способів та підходів до планування та організації процедури психодіагностичного обстеження
В 2. У 2. Планувати психодіагностичне обстеження та  враховувати під час планування чинники, що впливають на об'єктивність і достовірність результатів психодіагностичного обстеження
В 3. Здатність обирати та практично застосовувати ефективні валідні, стандартизовані та науково-перевірені методи і методики психодіагностики (скринінгу) відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
В 3. З 1. Особливостей психічного розвитку відповідно до віку (інтелекту, пізнавальних процесів, рис особистості, мотивації, поведінки та емоційних проявів, індивідуальної свідомості та самосвідомості тощо)
В 3. У 1. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час виконання трудових функцій
В 3. З 2. Психометричних основ психодіагностики, показників якості психологічного обстеження
В 3. У 2. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час виконання трудових функцій
В 3. З 3. Методів і методик психодіагностики (скринінгу) (класифікації, критеріїв якості, вимог до методів і методик), особливостей їх вибору та практичного застосування в залежності від потреб та цільової аудиторії
В 3. У 3. Вибирати та застосовувати ефективні методи і методики психодіагностики відповідно до потреб та цільової аудиторії
В 4. Здатність інтерпретувати результати психодіагностики, формувати рекомендації, робити висновки та прогнози 
В 4. З 1. Теоретичних основ аналізу, оцінки, опрацювання результатів психодіагностичного обстеження, формування рекомендацій та прогнозування
В 4. З 1. Інтерпретувати результати психодіагностики, формувати рекомендації, робити висновки та прогнози 

В 5. Здатність планувати, реалізовувати та визначати ефективність психологічного консультування в залежності від потреб та цільової аудиторії
В 5. З 1. Теоретичних основ організації та здійснення психологічного консультування (поняття та сфери застосування, призначення, завдання, підходи, відмінні риси, напрями, техніки та моделі, види і форми, особливості застосування, фактори, що впливають на результати тощо)
В 5. У 1. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час виконання трудових функцій

В 5. З 2. Профілів клієнтів, основних запитів та особливостей в сфері психологічного консультування
В 5. У 2. Застосовувати теоретичні знання на практиці та визначати потребу в перенаправленні та скеровувати до установ або профільних фахівців у випадках, що виходять за межі професійної компетентності практичного психолога
В 5. З 3. Етапів психологічного консультування та їх тривалості, способів та підходів до планування психологічного консультування, визначення ключових показників ефективності
В 5. У 3. Планувати психологічне консультування в залежності від потреб та цільової аудиторії з урахуванням чинників, що впливають на результат
В 5. З 4. Моделей, методів, методик, форм психологічного консультування та особливостей їх вибору та застосування відповідно до потреб та цільової аудиторії
В 5. У 4. Вибирати та застосовувати ефективні моделі, методи, методики, форми психологічного консультування відповідно до потреб та цільової аудиторії
В 5. З 5. Інструментів (методів, методик, процедур) та способів аналізу, оцінки ефективності психологічного консультування відповідно до визначених потреб та показників ефективності
В 5. У 5. Оцінити ефективність психологічного консультування відповідно до потреб цільової аудиторії
В 6. Здатність визначати потребу в психологічному супроводі та підтримці, планувати, реалізовувати та визначати ефективність відповідно до визначених потреб та цільової аудиторії
В 6. З 1. Теоретичних основ організації та здійснення психологічного супроводу та підтримки (сутність та призначення, завдань, сфери використання, технології, напрями, методи та форми, фактори, що впливають на результат, особливості застосування тощо)
В 6. У 1. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час виконання трудових функцій
В 6. З 2. Профілів клієнтів та основних запитів в сфері психологічного супроводу та підтримки
В 6. У 2. Застосовувати теоретичні знання на практиці та визначати потребу в перенаправленні та скеровувати до установ або профільних фахівців у випадках, що виходять за межі професійної компетентності практичного психолога
В 6. З 3. Інструментів (методів, методик, процедур) та стратегій, особливостей їх вибору та  застосування для визначення потреб в психологічному супроводі та підтримці та їх напрямів
В 6. У 3. Обирати та застосовувати ефективні інструменти (методи, методики, процедури) та стратегій для визначення потреби у психологічному супроводі та підтримці
В 6. З 4. Етапів психологічного супроводу та підтримки, їх тривалості, способів та підходів до планування психологічного супроводу та підтримки, визначення ключових показників ефективності
В 6. У 4. Планувати психологічний супровід та підтримку, визначати ключові показники ефективності в залежності від потреб та цільової аудиторії з урахуванням чинників, що впливають на результат
В 6. З 5. Інструментів (методів, методик, процедур) та стратегій психологічного супроводу та підтримки, особливостей їх вибору та застосування в залежності від потреб та цільової аудиторії
В 6. У 5. Вибирати та застосовувати ефективні стратегії та інструменти психологічного супроводу та підтримки відповідно до потреб та цільової аудиторії
В 6. З 6. Інструментів (методів, методик, процедур) аналізу, оцінки ефективності  психологічного супроводу та підтримки відповідно до потреб та визначених показників ефективності та особливостей їх застосування
В 6. У 6. Оцінити ефективність психологічного супроводу та підтримки та визначати потребу у перенаправленні та скеровувати до установ або профільних фахівців у сфері охорони здоров'я, соціального захисту, охорони правопорядку
В 7. Здатність визначати потребу, планувати, реалізовувати та визначати ефективність психорозвивальної діяльності
В 7. З 1. Теоретичних основ організації та здійснення психорозвивальної діяльності (поняття, принципи, види, сутність та призначення, завдань, зміст, сфери застосування, технології, напрями, методи та форми, фактори, що впливають на результат тощо), сучасних теорій розвитку (нормативого, анормативного, аномального), позитивної психо логії, психолого-педагогічних основ психокорекції та психотерапії, особистісного зростання, індикаторів психологічної готовності
В 7. У 1. Застосовувати теоретичні знання на практиціпід час виконання трудових функцій
В 7. З 2. Профілів клієнтів, основних запитів в сфері психорозвивальної діяльності, з якими працює практичний психолог
В 7. У 2. Застосовувати практичні знання на практиці та визначати потребу в перенаправленні та скеровувати до установ або профільних фахівців у випадках, що виходять за межі професійної компетентності практичного психолога
В 7. З 3. Інструментів (методів, методик, процедур) та стратегій, особливостей їх вибору та  застосування для визначення потреб в психорозвивальній дільності
В 7. У 3. Обирати та застосовувати ефективні інструменти (методи, методики, процедури) та стратегій для визначення проблем розвитку та потреби в психорозвивальній діяльності, мету та завдання психорозвивальної діяльності з урахуванням вікових особливостей та соціальної ситуації розвитку цільової аудиторії
В 7. З 4. Способів та підходів до планування психорозвивальної діяльності та визначення ключових показників ефективності
В 7. У 4. Планувати психорозвивальнудіяльність, визначати її мету і завдання, показники ефективності в залежності від потреб та цільової аудиторії з урахуванням чинників, що впливають на результат
В 7. З 5. Інструментів (методів, методик, процедур), видів та форм психорозвивальної діяльності, психорозвивальних програм, особливостей їх вибору та застосування в залежності від потреб та особливостей цільової аудиторії
В 7. У 5. Вибирати та застосовувати ефективні види, форми та інструменти (методи, методики, процедури) психорозвивальної діяльності та психорозвивальні програми відповідно до потреб та цільової аудиторії
В 7. З 6. Інструментів (методів, методик, процедур) аналізу, оцінки ефективності психорозвивальної діяльності відповідно до потреб та визначених показників ефективності
В 7. У 6. Оцінити ефективність психорозвивальної діяльності відповідно до визначених показників ефективності
Г
Професійний розвиток і самоосвіта
Персональний комп'ютер (ноутбук), принтер, інші засоби оргтехніки; доступ до швидкісної мережі Інтернет; канцелярські товари; періодичні видання з психології; вказівки, рекомендації в паперовій та електронній формах, цифрові програмні засоби для спілкування й прийняття спільних рішень (месенджери, соціальні мережі, спільні календарі, опитувальники тощо); доступ до онлайн-навчання (курси, тренінги, вебінари, майстер-класи тощо), участь у супервізійних та інтервізійних групах, професійних спільнотах практичних психологів
Г 1. Здатність до самооцінювання власної професійної діяльності та визначення індивідуальних потреб у професійному розвитку та самоосвіті
Г 1. З 1. Інструментів (методів, методик, процедур) самоаналізу та самооцінки власного професійного розвитку та особливостей їх практичного застосування для визначення власних потреб у професійному розвитку та самоосвіті
Г 1. У 1. Визначати потреби індивідуального професійного розвитку та самоосвіти

Г 2. Здатність планувати та реалізовувати індивідуальний професійний розвиток та самоосвіту відповідно до визначених потреб
Г 2 З 1. Теоретичних основ, нормативно-правових вимог до професійного розвитку практичних психологів
Г 2. У 1. Застосовувати теоретичні знання на практиці та керуватись нормативно-правовими вимогами під час планування та реалізації власного професійного розвитку
Г 2. З 2. Способів планування та чинників, форм, видів та способів професійного розвитку та самоосвіти, особливостей їх пошуку та вибору, практичної реалізації
Г 2. У 2. Знаходити та обирати ефективні види, форми та способи власного професійного розвитку та самоосвіти відповідно до визначених потреб, планувати та практично їх реалізовувати
Г 3. Здатність використовувати супервізію та інтервізію як інструмент власної професійної підтримки та розвитку
Г 3. З 1. Теоретичних основ супервізії та інтервізії (поняття, принципи, завдання, напрями, форми тощо) та нормативно-правові засади реалізації
Г 3. У 1. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час використання супервізії та інтервізії для власної професійної підтримки та розвитку
Ґ
Участь у організації освітньої діяльності тароботі з підтримки та розвитку психологічно безпечного освітнього середовища
Персональний комп'ютер (ноутбук), принтер, інші засоби оргтехніки; доступ до швидкісної мережі Інтернет; канцелярські товари; вказівки, рекомендації в паперовій та електронній формах, цифрові програмні засоби для спілкування й прийняття спільних рішень (месенджери, соціальні мережі, спільні календарі, опитувальники тощо) та обробки результатів виконання трудових функцій

Ґ 1. Здатність виконувати власні професійні обов’язки, передбачені законодавством для організації освітньої діяльності та діяльності з підтримки та розвитку психологічно безпечного освітнього середовища
Ґ 1. З 1. Нормативно-правової бази діяльності практичного психолога, вимоги до організації освітнього процесу, функціонування психологічної служби в системі освіти, професійних обов’язків, норм професійної етики
Ґ 1. У 1. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час виконання трудових функцій
Ґ 2. Здатність планувати, реалізовувати та інтерпретувати результати моніторингових досліджень щодо психологічної безпеки освітнього середовища
Ґ 2. З 1. Способів та підходів планування, інструментів (методів, методик, процедур) моніторингових досліджень щодо психологічної безпеки освітнього середовища та особливостей їх практичного застосування, способів визначення ключових показників ефективності
Ґ 2. У 1. Планувати моніторингові дослідження щодо психологічної безпеки освітнього середовища, вибирати та застосовувати інструменти (методів, методик, процедур) моніторингових досліджень відповідно до визначених потреб
Ґ 2. З 2. Теоретичних основ аналізу, оцінки, опрацювання результатів моніторингу, способів ідентифікації поточних проблеми в закладі (установі) освіти щодо розвитку та підтримки психологічно безпечного освітнього середовища,
визначення стратегічних напрямів діяльності закладу (установи) освіти та прогнозування результатів впливу
Ґ 2. У 2. Інтерпретувати результати та формувати рекомендації та прогнози впливів за результатами моніторингових досліджень відповідно до визначених потреб
Ґ 3. Здатність готувати пропозиції (стратегічні цілі, завдання, заходи) до стратегії (політики) розвитку закладу (установи) освіти та плану заходів з її реалізації щодо створення, розвитку та підтримки психологічно безпечного освітнього середовища
Ґ 3. З 1. Методів і прийомів аналізу таоцінки можливих ризиків, формування прогнозів впливів
Ґ 3. У 1. Формування варіантів вирішення проблем в закладі (установі) освіти, встановлених за результатами моніторингу, визначати ризики реалізації цих варіантів та прогнозувати їх впливи
Ґ 4. Здатність встановлювати, підтримувати необхідні професійні контакти, працювати в команді з профільними фахівцями у сфері охорони здоров'я, соціального захисту, охорони правопорядку та іншими зацікавленими сторонами щодо виконання трудових функцій
Ґ 4. З 1. Профілі фахівців, які можуть допомогти досягти бажаного результату під час виконання трудових функцій
Ґ 4. У 1. Співпрацювати та взаємодіяти з профільними фахівцями стосовно виконання трудових функцій
Ґ 4. З 2. Основ соціальної та професійної комунікації, технік ведення переговорів (медіації, управління конфліктом тощо)
Ґ 4. У 2. Застосовувати теоретичні знання під час виконання трудових функцій
Ґ 4. З 3. Моделей та стратегій співпраці та спілкування (комунікацій) із зацікавленими сторонами
Ґ 4. У 3. Застосовувати теоретичні знання під час виконання трудових функцій
Д
Здійснення організаційно-методичної роботи під час виконання трудових функцій
Персональний комп'ютер (ноутбук), принтер, інші засоби оргтехніки; доступ до швидкісної мережі Інтернет; канцелярські товари
Д 1. Здатність до самоорганізації, планування та підготовки здійснення трудових функцій, ведення звітної документації

Д 1. З 1. Нормативно-правових вимог до діяльності практичного психолога в системі освіти
Д 1. У 1. Планувати виконання трудових функцій в межах встановлених нормативів навантаження та готувати необхідну звітну документацію
Д 1. З 2. Основ менеджменту та планування власної трудової діяльності для ефективного виконання трудових функцій
Д 1. У 2. Застосовувати теоретичні знання на практиці під час планування трудової діяльності

6.                          Дані щодо розроблення та затвердження професійного стандарту

1)                         Розробник професійного стандарту
Міністерство освіти і науки України.

2)                         Суб’єкт перевіки професійного стандарту
Науково-дослідорний інститут праці і зайнятості Міністерства соціальної політики України і НАН України.

3)                         Дата затвердження професійного стандарту
________________2020 року.

4)                         Дата внесення професійного стандарту до Реєстру професійних стандартів
________________2020 року.

5)                         Рекомендована дата наступного перегляду професійного стандарту
________________2025 року.




[1]Примітка.
Відповідно до підпункту 2 пункту 2 розділу XV Закону України «Про вищу освіту»вища освіта за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста (повна вища освіта) прирівнюється до вищої освіти ступеня магістра.









Немає коментарів:

Дописати коментар