У ЗМІ набула широкого розголосу інформація про вчителя початкових класів спеціалізованої школи №15 м.Києва, з аудіодоказами неетичної поведінки педагога.
http://vgolos.com.ua/news/u_kyievi_vchytelka_nakazala_pershoklasnyku_bytysya_golovoyu_ob_doshku_video_205479.html
Спробуємо проаналізувати вказаний випадок з точки зору нормативних документів, що стосуються захисту прав дітей.
Відповідно до Закону України „ Про охорону дитинства” та Конвенції ООН про права дитини, кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканність, захист гідності та найкраще забезпечення її інтересів.
1. поняття насилля
Наси́льство — це застосування силових методів, або психологічного тиску[1]за допомогою погроз, свідомо спрямованих на слабких або тих, хто не може чинити опір. Тобто, будь-яке застосування сили по відношенню до беззахисних. ( Вікіпедія)
Витяг з листа Міністерства освіти і науки України від 28.10.14 № 1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей».
Жорстоке поводження з дитиною - будь-які форми фізичного, психологічного, сексуального або економічного насильства над дитиною в сім’ї або поза нею.
Психологічне насильство –
вплив однієї особи (групи осіб) на психіку дитини, з використанням словесних
образ, погроз, переслідування, залякування, критика, маніпуляції, що може
призвести до виникнення у дитини пригніченого або хронічного тривожного стану,
затримки чи відставання психоемоційного, когнітивного, соціального та фізичного
розвитку тощо.
Ознаками психологічного насильства можуть бути:
- замкнутість, тривожність, страх, або навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;
- неврівноважена поведінка;
- агресивність, напади люті, схильність до руйнації, нищення, насильства;
- уповільнене мовлення, нездатність до навчання, відсутність знань відповідно до віку (наприклад, невміння читати, писати, рахувати);
- синдром «маленького дорослого» (надмірна зрілість та відповідальність);
- уникання однолітків, бажання спілкуватися та гратися зі значно молодшими дітьми;
- занижена самооцінка, наявність почуття провини;
- швидка стомлюваність, знижена спроможність до концентрації уваги;
- демонстрація страху перед появою батьків та/або необхідністю йти додому, небажання йти додому;
- схильність до «мандрів», бродяжництва;
- депресивні розлади;
- спроби самогубства;
- вживання алкоголю, наркотичних речовин;
- наявність стресоподібних розладів психіки, психосоматичних хвороб;
- насильство стосовно тварин чи інших живих істот;
- приналежність батьків, осіб, які їх замінюють, до деструктивних релігійних сект.
КОНВЕНЦІЯ про права дитини, ст.28. п. 2.
2. Держави-учасниці вживають всіх необхідних заходів, щоб шкільна дисципліна була забезпечена методами, що ґрунтуються на повазі до людської гідності дитини та відповідно до цієї Конвенції.
Стаття 51. Права вихованців, учнів, студентів, курсантів, слухачів, стажистів, клінічних ординаторів, аспірантів, докторантів
П.1. Вихованці, учні, студенти, курсанти, слухачі, стажисти, клінічні ординатори, аспіранти, докторанти відповідно мають гарантоване державою право на:
(передостанній абзац)
...захист від будь-яких форм експлуатації, фізичного та психічного насильства, від дій педагогічних, інших працівників, які порушують права або принижують їх честь і гідність;
Як можна запобігти психологічному насиллю щодо дітей
1. методична робота ( якість проведення уроку)
2. психологічна просвіта, формування психологічної культури вчителя
Р.С.
Приклад як творчо можна підійти до дисциплінування підлітків...
https://www.youtube.com/watch?v=EBuBSW_FNeQ
Р.Р.С.
запитання до психологів-
чому висловлювання вчителя у першому випадку можна класифікувати як психологічне насилля щодо дитини, а у другому- ні?
відповіді чекатимемо - у коментарях)))
Немає коментарів:
Дописати коментар