понеділок, 12 листопада 2018 р.

ІНТЕРАКТИВНА ШКОЛА СУЧАСНОГО ФАХІВЦІЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ 4 ЗАНЯТТЯ



Тернопільський комунальний методичнийцентр

науково-освітніх інновацій та моніторингу
П Р О Г Р А М А
Засідання інтерактивної школи сучасного фахівця психологічної служби
для практичних психологів та соціальних педагогів ЗНЗ


Способи переорієнтації поведінки школярів
з емоційно-поведінковими розладами

22 лютого2018



Мета: актуалізувати рефлексивну позицію психолога /соціального педагога,, ознайомити з ігровими, поведінковими  та арт-терапевтичними методиками переорієнтації поведінки у дітей з емоційно-поведінковими розладами.

Ø Вступ. Оголошення теми і мети засідання.

Ø Інформаційне повідомлення. Методи переорієнтації поведінки школярів з  емоційно-поведінковими розладами.

Ø Психологічна гра-тренінг «Лабіринти Мерліна».
Корекція та переорієнтація вчинів підлітка

ü    ЗНАЙОМСТВО. ОЧІКУВАННЯ.НАЛАШУВАННЯ НА РОБОТУ.
ВПРАВА «РИБКИ»
Мета: знайомство учасників, формування почуття безпеки, довірливої взаємодії з оточуючими
Обладнання:різнокольорові квадратики паперу, схема виготовлення орігамі «рибки».
Інструкція. кожен учасник витягує квадратик паперу  того кольору, який йому подобається. Виготовляє орігамі за схемою.



Слово ведучого. У давні часи на землі було багато чарівників, фей, магів,  чаклунів та відьом.  Одним з них був великий Мерлін- бард  і провидець, маг і ясновидець,  покровитель і радник молодого Короля Артура. Йому приписується багато чудесних звершень.
Одного разу він повідомив корол, що жити йому залишилось недовго. І ще багато речей відкрив він королю Артуру, які мають відбутися у майбутньому,  а також наказав берегти меч Ескалібур. І ще передрік він кролю Артуру, що у майбутньому  його боротьбу за справедливість продовжать його учні. Які розкидані по всьому світу.
У цей час входить  глашатай. Приносить грамоту і зачитує її.
«Настав час, коли Мерлін повинен піти і він шукає собі учнів, щоб передати їм свою майстерність.
А щоб дізнатися, чи здатні учні  до великих справ, треба провести їх через лабіринт сенсів,  створений для цього чарівником.  Той, хто пройде усі випробування,  відкриє у собі великі здібності  і буде наділений званням Учня.
Учень, це той, хто готовий вивчати життя, хто готовий вчитися бути щасливим, бути  потрібним, бути  успішним.
Сьогодні нам потрібно пройти лабіринт Мерліна, дізнатися багато нового про себе,  а також відчути себе частиною великого цілого, частиною Всесвіту.

Станьте усі в коло.





Стаємо у коло. Піднімаємо руки вгору тримаючи за руки учасників опускаємо їх вниз зі словами

Крок вперед у коло

Руки покладіть на плечі тих. Хто стоїть поруч.

Ноги на ширину плечей. Торкаючись ніг інших учасників.


«Турботи впали.»

«ми вже тут».

« це наше коло»

«Світ зараз тут».


  

ü      ВПРАВА «МЕТАФОРА ПРОБЛЕМИ»
Мета:усвідомлення метафоричного змісту проблем,  формування вміння долати перешкоди завдяки віртуальному вчинку, формування вміння соціальної взаємодії через розуміння метафор один одного ат створення колективної метафори .
Обладнання: аркуші паперу А4,  фарби. пензлі. .
Слово ведучого. Саме завдяки мові метафор  відбувається вихід на рівень усвідомлення  проблеми під час гри. Метафори дозоляють людині розпізнати і визначити власні переживання  і своє ставлення до життєвих труднощів, зрозуміти іх сенс і цінність. Метафора полегшує цей процес, не тільки розширяючи кордони свідомості, але й торкаючись деяких шарів підсвідомого.
Особливого значення набуває сприйняття значення  метафор один одного.  Буквальний зміст метафоричного опису сприймається свідомістю, а підсвідомість у той же час займається більш витонченою і копіткою справою: розгадуванням і обробкою метафоричних повідомлень . рошифровкою прихованого сенсу, другого плану, неочевидного змісту.
Ця робота задає потрібну програму  змін у поведінці,  бере участь у переструктуруванні цінностей, поглядів і позицій.
Неабияке значення має і трансформування метаоричних образів у інші модальності.
Інструкція.
Важко було б знайти людину. У якої не було  б психологічних проблем, якій би не доводилося долати життєві труднощі.
Мабуть існували і у вас питання, які вам здавалися важкорозвязуваними у вашому дитинстві.
Сьогодні ми попрацюємо над цими питаннями.
Від вас не потрібно детального і всебічного викладу суті своєї проблеми. Можливо ви хочете. Щоб вона залишилася у таємниці.
Подумайте, як можна зобразити  вашу проблему у метафоричній формі.

Грає медитативна музика.

Закрийте очі. Подумки поверніться у ту ситуацію, коли  перед вами (як підлітком ) востаннє були труднощі, які важко подолати.  Подивіться на них ніби збоку. Залишаючись при цьому достатньо емоційно холодними….
Які асоіації викликає у вас ця проблемна ситуація…? Який образ народжується?
З чим чи з ким асоціюєтесь ви самі?
Поверніться ще трохи назад і згадайте іншу ситуацію, яку також сприймали як проблемну…
Можливо у памяті  постануть інші ситуації, коли ви стикалися з труднощами,..
Чи та це проблема?
Якщо ні. Спробуйте зрозуміти, у чому схожість цих проблем…можливо вони мають спільну причину?
З чим асоціюється у вас я проблема?
Який образ постає перед внутрішнім  поглядом, коли ви  думаєте про причину цієї проблеми?
А тепер відкрийте очі, мовчки візьміть пензлик і  починайте малювати картину, яку можна було б назвати  «Метафора моєї  проблеми».
Час виконання- (10- 20-30 хв).
ІІ етап.

А тепер поверніться у наше коло. Взявши з сбою малюнки. Покладіть їх так, щоб інші учасники могли добре їх розгледіти.  Зараз кожен з вас відвідає вернісаж метафоричних проблем.  Ви повинні побачити у млюнках ваших товаришів  їх проблеми. Зрозуміти сенс намальованої метаориі вибрати ту картину.  Метафора якої буде здаватися вам   найбільш подібною до вашого власного бачення проблеми.
Пройдіть повільно по колу, роздивіться картини, подивіться в очі кожному художнику…
Візьміть свій малюнок і покладіть поруч з тим, чия метафора  вам здалася схожою.
У результаті у нас з’являться групи споріднених по духу метафор.

Якщо до моменту вашого вибору схожих метаорпруч з нею будуть інші. Вони не обовязково можуть бути схожими з вашими. Тому ви клдете свій малюнок поруч з тим, який видається вам найбільше схожим.

Якщо з’являться надто великі групи, ми можемо  роздрібнити їх за значенням метафор на менші.

ІІІ етап.
Наступне ваше завдання перевести метафору з мови  малюнка у мову слів.
Але це не означає, що ви повинні  пояснювати суть проблеми, яка вас тривожила.
Створіть словесну метафору проблеми, розкажіть її групі. 5-7 хв.
На основі індивіуально створених метафор, ваша група повинна запропонувати згальнумтафору,  спочатку словесно, а потім вибудувати її як скульптуру  групи.

4 етап.
Ви зуміли зобразити суть метафори у скульптурі, а зараз  ваше завдання – найважливіше- вам потрібно зобразити скульптуру  метафору перемоги над вашою проблемою.
Придумайте в групі нестандартну позитивну метафору вирішення проблеми…
Можливо саме в ній буде приховано знайдений вами спосіб  вирішити проблему…У метафоричній формі. Непогано якщо ви додасте до вирішення проблеми трошки гумору.

Презентація скульптур.
  Обговорення.
·      Які асоціації з’явилися в процесі роботи?Про що вони вам говорять?
·      Що нового ви дізналися з цієї вправи?



ü      ВПРАВА «РИНОК ЦІННОСТЕЙ»
Мета:усвідомлення необхідності вибору і відповідальності за нього. Актуалізація базових цінностей.
(проводять психологи  шкіл)


ü  Ритуал завершення тренінгу. Вправа «Посвята в Учні Мерліна»


Немає коментарів:

Дописати коментар