четвер, 14 травня 2020 р.

Кризове консультування в сучасних умовах


КРИЗОВЕ КОНСУЛЬТУВАННЯ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ ОН-ЛАЙН

Галина Несмашна is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: "Кризове консультування  в сучасних умовах" Галина Несмашна's Zoom Meeting

Time: May 13, 2020 12:00 PM Sofia
Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/88511829111?pwd=alc2cDQ5KzM0WnMwWTBybTlteExzZz09

Meeting ID: 885 1182 9111     
Password: 
Презентацію можна переглянути за посиланням:


https://docs.google.com/presentation/d/1Jn7Ts-M0265L2TPScIV3BlEzqP19rF_o8zvsNTAVYRU/edit?usp=sharing

Далі можна ознайомитися з повним текстом рекомендацій щодо он-лайн консультування 




Криза - гострий емоційний стан, що виникає при блокуванні цілеспрямованої життєдіяльності людини, як дискретний момент розвитку особистості  Характерно те, що людина не може подолати кризу способами, відомими їй з минулого досвіду ( За Ромек В. Г., Конторович В. А., Крукович Е. И.).

ВИДИ КРИЗ
(можемо прослідкувати їх елементи в актуальній ситуації, пов'язаній з пандемією.)
Екстремальна криза викликана екстремальними ситуаціями, що приводять до серйозних негативних наслідків , тобто ситуаціями загрози втрати здороров'я або життя (природні і техногенні катастрофи, дорожні аварії, нападу, нещасні випадки та ін. ).
Подібні події, незалежно від їх результатів, істотно порушують базове відчуття безпеки людини і можуть призводити до розвитку хворобливих станів - травматичного і посттравматичного стресу, інших невротичних і психічних розладів
Криза цілісності.  Спровокована загрозою цілям або системі цінностей, «перекриттям» джерел життєвого сенсу (блокада життєвих цілей, уявлення про неможливість самоактуалізації, розрив між «належним» і «наявним», між власним життям і життям оточуючих).
Результуюча всіх цих впливів виражається у втраті життєвого сенсу, інтересу до життя, перспективи, а отже, і стимулів до діяльності. Виникають феномени відчуження і безнадійності. з'являється негативне емоційне ставлення до життя: від відчуття його обтяжливості, болісності до огиди.
Криза образу Я. Будь-яка зміна  в житті, яка означає втрату деяких аспектів звичних уявлень про власне «Я» і об'єкта, неминуче тягне за собою їх постійне тестування і ревізію. Таку кризу важко виявити. Зазвичай при такій кризі частіше звертаються до друзів або родичів, а не до психолога.
Криза «пересадки коріння» - це ситуація, коли лдина наче переходить в інше культурне, інформаційне і комунікативне середовище.
Криза позбавлення   Являє собою найбільш частий тип, він зазвичай пов'язаний з втратою близької людини.
Ситуаційна криза - це якась втрата, не пов'язана з втратою близької людини. Емоційно значущою втратою, що викликає переживання, можуть виявитися події,  не настільки трагічні на перший погляд: руйнування звичної соціальної системи, крадіжка, , втрата невинності, зрада, загибель домашньої тварини.
криза становлення -необхідність витримати нові випробування, пов'язані з дорослішанням чи зміною соціальних ролей: початок навчання, іспити, перша робота, безробіття, зміна роботи або спеціальності, еміграція.
Кризи розвитку та кризи життя
Пов'язані з особливостями людського існування і постійними змінами в житті людини. З точки зору статистичної норми, кризи розвитку вважаються нормативними, проте кожна конкретна історія життя має свою варіацію кризових періодів.

Як почуває себе людина під час кризи?
ü    Тривога -головне і універсальне почуття, найбільш поширене і загальне для всіх людей у кризі
ü    Безпорадність, безпомічність, безсилля - інше  загальне почуття в кризі, коли переживається  втрата опори, «земля втікає з-під ніг».
ü    Сором часто буває  супутнім почуттям в кризі через відчуття некомпетентності, нездатності впоратися з ситуацією, залежність від інших.
ü    Печаль зазвичай відзначається як результат переживання втрати. Це частина загальної реакції горя.
ü    Гнів, спрямований  на себе, на іншу людину  або на ситуацію. часто «ховається»  за іншими сильними емоціями, або ж переживається як заміщення емоцій , які принижуть людську гідність, таких як страх, сором або провина.
ü    Суперечливість, амбівалентність, викликана внутрішньою боротьбою між потребою в незалежності і відчуттям своєї залежності від інших, потребою  допомоги.
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ КРИЗОВОЇ ІНТЕРВЕНЦІЇ *
1. Емпатичний контакт, співпереживання і розуміння психологічного стану іншої людини. Це найважливіша умова кризової допомоги.
З встановлення емпатичних контакту починається кризове втручання.
2. Невідкладність. Кризове втручання характеризується невідкладністю, терміновістю.
3. Високий рівень активності консультанта. Консультант повинен проявляти максимальну активність у встановленні контакту з людиною, котра переживає кризу, і в зборі інформації, щоб якомога швидше оцінити ситуацію і намітити план дій.
4. Обмеження цілей. Найближча мета кризової інтервенції - запобігання катастрофічних наслідків. Основна мета - навчання користуватися адаптивними способами подолання кризи і відновлення психологічної рівноваги.
5. Підтримка. При роботі з подолання кризи консультант в першу чергу забезпечує клієнту підтримку.
6. Фокусування на основній проблемі. Кризове втручання повинно бути досить структурованим, щоб допомогти зосередитися на основній проблемі , яка призвела до кризи.
7. Повага. Людина, що переживає кризу, сприймається консультантом як цілком компетентна, незалежна, яка прагне набути впевненості в собі, здатна зробити самостійний вибір.
Кризова допомога повинна бути реалістичною і цілеспрямовано, тому її загальна стратегія може бути побудована за типом навчання стратегії вирішення проблем.

Програма кризової допомоги як моделі рішення проблем

Психологом надається допомога за трьома основними напрямками:
1.     в розумінні сенсу того, що сталося, тобто в «побудові» суб'єктивної теорії кризової події,
2.     у відновленні почуття контролю над своїм життям,
3.     у відновленні реалістичної самооцінки.


1.     Виявлення проблеми.
Завдання кризового консультанта - допомога в проясненні центральної проблеми кризи. Розвиток проблеми передбачає зміни в житті і в здатності людини впоратися з новими обставинами.
Тому корисно задавати такі питання: «Що сьогодні змінилося в порівнянні з вчорашнім днем?», Або: «Що нового відбулося в останні дні (тижні)?».
Важливо з'ясувати всі обставини кризової проблеми, а також роль значущих людей в її розвитку, оскільки вони можуть допомагати або бути причиною кризи .
2.      З'ясування дій людини, що переживає кризу.
Важливо дізнатися, що вже робилося для вирішення проблеми.
Питання «Що вам вдалося зробити для поліпшення ситуації (Свого стану)? » і подібні,  відображають впевненість консультанта в тому, що людина може відновити  контроль над подіями і знайти вихід з кризи. Це допомагає також переосмислити подію.
Людина, що переживає кризу, захоплена  сильними емоціями, може відчувати страх, відчай, розгубленість. А здатність ясно мислити блокована. Одна з цілей прояснення подій і дій - зменшення емоційної напруги клієнта і допомога у відновленні здатності до раціонального мислення.
3.     Допомога в пошуку шляхів виходу з кризи.
Іноді слід почати з дуже маленької мети, головне, щоб вона була реальною, досяжною. На перших порах дуже важливо просто змінити емоційний стан, підвищити активність або, навпаки, заспокоїти лдину в кризі. Послідовно обговорюються всі можливі варіанти поведінки людини в найближчі дні: «Що вибудете робити через годину, сьогодні ввечері? » і т. п. Дуже корисно скласти конкретний план дій на період до наступної зустрічі ( «антикризовий план»), але, якщо це не вийде, не слід форсувати події, примушуючи людину зробити більше, ніж вона може в даний момент. Будь-які надмірні інтервенції можуть привести до збільшення почуття безпорадності і безвиході. Важливо пам'ятати, що самооцінка людини, яка переживає кризу, найчастіше різко знижується. Тому слід подбати про її відновлення, свідомо не пропонуючи будь-які зразки вельми ефективної поведінки в якості прикладу, так як це може посилити тривогу і відчуття слабкості клієнта. Спільно обговорюються можливі негативні і позитивні наслідки намічених дій, вибираються найбільш практичні варіанти.


Специфіка дистанційного консультування.

- Перебування на власній території, що зміцнює в клієнті відчуття безпеки, підвищує конфіденційність при обговоренні особистих проблем;
- Встановлення взаємовідносин «співчутливого партнерства»;
- Дотримання доступності психолога;
- Дотримання послідовності етапів консультування.

Консультування он-лайн може відбуватися в основних  чотирьох форматах:
- телефон;
- відео-конференція;
- структуроване електронне консультування;
- і миттєві повідомлення (МП або «текстовий чат»).

Найпростіший варіант консультування – телефонний, він існує давно, ще задовго до використання мережі Інтернет.

Особливостями телефонного консультування є те, що ви не бачите клієнта, його реакцій, про почуття можете лише здогадуватись за характеристиками голосу,  отже, потрібно враховувати цю специфіку.

З особливостями телефонного консультування можна познайомитися детальніше в посібнику  Моховиков А.Н. Телефонное консультирование,2-е издание, переработанное и дополненное. Под редакцией и с предисловием доктора медицинских наук В.Е.Кагана. — М.: Смысл, 2001. — 494 с. https://www.twirpx.com/file/647012/

 

Ми можемо здійснювати консультування також за допомого листування через електронну пошту.

Це є опосередкована комунікація, яка також має свою специфіку. Клієнт може більш структуровано викласти свою проблему та запит, обдумуючи його, підбираючи  слова для викладу.

Уже сама по собі необхідність структурування думки є терапевтичною, адже дозволяє обдумати ситуацію, подивитися на неї з різних сторін, знайти спосіб, у який викласти її письмово, шб вона була логічною, зв’язною, зрозумілою для того, хто читатиме її. Так, проблема може стати зрозумілішою і для того, хто описує її.

Відповідь так само можна обдумати, підшукати потрібні варіанти, також структурувати її, вивірити науково. Зазвичай консультування через листування є більш директивним, ніж безпосереднє спілкування під час консультації.

Важливо відмітити, що листування - це відстрочена консультація, лист можна перечитати, до нього можна повернутися, зберегти, переосмислити тощо.

Зазвичай структуроване електронне консультування можна використовувати у випадках, коли немає можливості встановити безпосередній контакт з клієнтом, або вн прагне залишитися анонімним тощо.

Можна навести як умовний приклад такого листування програму Вовни Андрія Михайловича - практичного психолога Качанівської ЗОШ І-ІІІ ст. Підволочиської селищної ради: корекційно-розвиткова програма «Листи батькам» (с.588-612), яку можна знайти на посиланням

Іноді  у батьків, педагогів або школярів є потреба негайно поділитися своїми переживаннями і тоді ми можемо використати  миттєві повідомлення або «текстовий чат» у якійсь із соц.мереж чи месенджерів.
Такий спосіб сілкування клієнта з психологом також має свої особливості: ми не бачимо за текстом емоційного стану клієнта, тому є необхідність прояснювати їх,  задаючи відповідні запитання. 
Слід зазначити, що і спілкування за допомогою текстових повідомлень ми маємо сприймати як  процес консультації та також прикладати зусиль до його структурування відповідно до особливостей консультативного процесу.

Робота зі структурованою електронною поштою, телефоном або MП ("текстом") може бути дуже інтенсивною, якщо виконана належним чином (і "контр-перенос" особливо важливий).Однак недбалий психолог може легко відволіктись і втратити концентрацію.

Найбільш наближена до процесу консультування наживо - відео-конференція з використанням відповідної он-лайн платформи.

Врахуйте, що яку б платформу ви не використовували, важливо, щоб ви ознайомилися з нею і переконалися, що вона захищена/зашифрована. Більшість платформ дозволяють активувати це в Налаштуваннях.
Пропонується вибрати одну платформу і дотримуватися її, оскільки вивчати різні програми для різних клієнтів може бути складно.

Рамкові умови он-лайн консультування
ü БЕЗПЕКА
ü КОНТРАКТ
ü ТАЙМІНГ
ü СТРУКТУРА КОНСУЛЬТАТИВНОГО ПРОЦЕСУ


БЕЗПЕКА
Вам доведеться нагадувати своїм клієнтам:
o        Знайдіть приватне, безпечне місце для проведення сеансів (не в барі чи таксі!).
o         Переконайтесь, що інші не можуть чути звук чи бачити екран.
o         Зауважте, чи не говорите ви занадто голосно, якщо в навушниках.
o        Майте (створіть) план Б, на випадок, якщо технологія підведе:- або інший пристрій або електронний лист або номер телефону, який вони можуть використовувати і повідомте про це клієнта.
o        Обговоріть із своїм клієнтом, чи можете ви / не можете записувати сеанс.
o        Якщо вони можуть вести прямий запис сеансів, вони повинні зберігати запис у захищеному безпечному файлі.
o        Вони можуть побажати очистити історію свого веб-переглядача або електронну пошту - чи тексти - після терапевтичного сеансу, щоб уникнути порушення інших конфіденційності інших осіб.
КОНТРАКТ
Контракт — це усна або письмова угода про те, що відбувається й чого не відбувається в консультуванні.
У випадку разової консультації психологом зкладу освіти може бути використана інформована згода (за В.Горбуновою), яка передбачає довільність викладу інформації загального характеру. В інформованій згоді не розписуються детально права та обов’язки сторін, її основна мета отримати підтвердження добровільності участі особи у психологічній взаємодії.
Важливо також обумовити питання тривалості консультації, умови, за яких тривалість зустрічі можна подовжити або скоротити, відповідальності сторін, можливості запису консультації, у тому числі зі сторони клієнта, можливості контакту за межами консультації, (наприклад, у гострому стані клієнт  може написати психологу, в екстрених ситуаціях — зателефонувати).
Проговорюючи умови , ми створємо рамки, що посилює безпеку як для клієнта так і для психолога, структурує процес консультації.
ТАЙМІНГ
Важливо пам’ятати, що консультація он- лайн, це не дружня розмова, вона підпорядкована тим же правилам, що і консультації наживо. Психолог повинен обумовити тривалість консультації та дотримуватись таймінгу, контролювати час і регулювати процес консультації.
СТРУКТУРА КОНСУЛЬТАТИВНОГО ПРОЦЕСУ
І в он-лайн консультуванні ми також дотримуємось структури консультативного процесу.
П'ятикрокова поетапна модель процесу консультативного інтерв'ю:
1 етап - встановлення контакту, формування довіри, орієнтування клієнта на роботу;
2 етап - збір інформації про клієнта, вирішення питання про те, у чому проблема, як її бачить клієнт, на що скаржиться;
3 етап - усвідомлення бажаного результату, відповідь на питання: "Чого Ви хочете домогтися?"; прояснення запиту;
4 етап – пошуки  варіантів вирішення  проблеми,  варіантів виходу з ситуації, яку можна позначити як: "Що ще ми можемо зробити у цій ситуації?";
5 етап - це узагальнення психологом у формі резюме результатів взаємодії з клієнтом. Вихід з контакту, завершення консультації.

Дивіться на ситуацію як вона є, оцінюйте стан клієнта, обирайте цілі, які відповідають обставинам і ситуації.
Звертайте увагу на основні «опорні точки» у  консультативній взаємодії: зовнішню і внутрішню реальність (у першу чергу клієнта а також і самого психолога):
ü Зовнішня реальність: поведінка, зовнішні обставини, оточення, життєва ситуація, події з життя клієнта;
ü Внутрішня реальність: мислення, почуття, тілесні відчуття, які ми можемо спостерігати, описувати, згадувати чи  переживати у процесі консультації.

Підходьте до роботи креативно і новаторськи. Варто імпровізувати з простором, часом, матеріалами і ресурсами, які ви можете використати в консультуванні он-лайн. Наприклад, клієнти можуть показувати вам фотографії; артефакти тощо.

Особливості організації  консультативного он-лайн простору 

Корисно попросити клієнтів розташувати їхні ноутбуки/комп’ютери/смартфони   досить високо, що дозволяє візуальний контакт на більш-менш нормальних рівнях.
Сядьте досить далеко від екрану, щоб клієнт міг бачити більшу частину вашої  верхньої частини тіла, а не лише ваше обличчя крупним планом.
Переконайтесь, що у жодного з вас немає джерела світла позаду, оскільки це затемнює обличчя.
Клієнтів  слід попросити  закрити двері, мати  під рукою серветки  і  воду,  і щоб  їх  не турбували протягом години/90 хвилин. Робота в онлайн-режимі, хоча й віртуальна, все ще діє віч-на-віч і може бути такою ж потужною, як терапія, проведена особисто.
Переконайтесь,  щоб  клієнт бачив  задній  фон  за  вами,  який  не порушує  роботу,  є нейтральним  та  не містить  нічого  недоречно особистого.
Перевірте вхід мікрофона та вихід навушників та чи має платформа доступ до мікрофона і камери. Вам можливо буде потрібно проінструктувати вашого клієнта щодо цього процесу
Клієнти повинні мати доступ до спокійного простору без переривань з хорошим інтернет-з’єднанням (достатньо близьким до їх бездротового маршрутизатора) та переконатися, що хтось доглядає за маленькими дітьми.
Ви вирішуєте,  чи надсилати письмові рекомендації  заздалегідь. Довгий список інструкцій може створити враження, що це буде складно, і вони можуть сприйняти це неправильно. Ви найкраще знаєте свою групу клієнтів, тому регулюйте, що ви надсилаєте їм.
Використовуйте  перший  сеанс  для впорядкування  технічних   моментів   та   створення простору. Інтернет-консультація - це не те саме,  коли хтось приходить до вашого кабінету, але, можливо, щось наполовину наближене до домашнього візиту.
Будуть ставатися несподівані речі (наприклад, увірвуться діти, доставка продуктів під час сеансу – їхніх та ваших – дзвінки по телефону). Заздалегідь переконайтесь, що стаціонарні телефони перебувають  у  безшумному  режимі  з обох кінців,  але  якщо  трапляються переривання, визнайте та нормалізуйте їх, дозвольте клієнтові (і собі) прийняти доставку тієї посилки з Amazon, а потім після повторного з'єднання з клієнтом спокійно перевірте як справи і знову, якщо необхідно, поверніться до цільової пам'яті.
Інтернет-сеанси повинні бути добре структуровані, і це особливо важливо онлайн, щоб кожен  сеанс закінчувався  добре,  спланованим  чином.
 Забезпечте достатньо часу,щоб завершити  сеанс, якщо потрібно, застосуйте  спокійне місце,  сейф, переорієнтуйтесь на сьогоднішній день тощо.
Переконайтеся, що в кінці сеансу клієнт добре заземлений (grounded).
Ви можете заохотити свого клієнта залишити десять хвилин після закінчення сеансу, перш ніж відкрити  двері,  особливо  якщо вони  доглядають  за дітьми.  Вони можуть використовувати цей час, щоб записати роздуми, зробити дихальну вправу або, можливо, послухати візуалізацію.

Як бути у більшій безпеці у Zoom

Не діліться посиланням або ідентифікатором зустрічі на загальнодоступних платформах (і якщо ви ділитесь  фотографіями зустрічі, переконайтеся, що ідентифікатор не видно).
Якщо ви використовуєте особистий ідентифікатор зустрічі, клієнти або інші люди можуть ввести неправильний сеанс.  Більш безпечно дозволити Zoom створити випадкове число для кожної зустрічі.
Додайте пароль для зустрічі та розгляньте можливість відправити пароль та посилання на зустріч в окремих електронних листах клієнту.
Встановіть спільне використання екрану на "лише хост" (host only).
Вимкніть передачу файлів.
Вимкніть "приєднатися перед хостом" (join before host).
Вимкніть "дозволити видаленим учасникам повторно приєднатися" (allow remowed participants to re-join).
Увімкніть функцію "зал очікування" (waiting room) в розділі "на зустрічі (розширений)" (in meeting (advanced))  біля нижньої  частини,  що є опцією "Зал очікування". Виберіть "Усі учасники" (All Participants), і це означатиме, що ніхто не може долучитися до вашої зустрічі, якщо ви це не дозволити в активному режимі,  натискаючи на їх ім’я на бічній панелі.
Налаштуйте сповіщення лише з вашого боку, щоб ви отримували сповіщення про те, що хтось заходить у зал чікування, і ви могли перейти до функції керування учасниками внизу сторінки Zoom, відкриваючи список праворуч від будь-кого у залі очікування, звідки ви можете їх видалити одним кліком.
Увімкніть функцію шифрування в налаштуваннях.  Детальніше про те, що означає "абонентське" шифрування (end-to-end encryption) дивіться тут https://blog.zoom.us/wordpress/2020/04/01/facts-around-zoom-encryption-for-meetings-webinars/


Більшість фахівців стверджують, що он -лайн консультування втомлює чи не більше, ніж консультування наживо. Тому дуже важливо, щоб психолог, який надає консультативні послуги, вмів потурбуватися про себе.
Регулюйте власну доступність для клієнтів, встановіть часові  межі, після яких не відповідатимете на повідомлення чи запити, знаходьте час для відпочинку, зберігайте  почуття гумору, прощайте інших і самих себе, коли втрачається самовладання.
І пам'ятайте: важкі часи не вічні, вічні - сильні люди.


При підготовці рекомендацій з он-лайн консультування для практичних психологів освіти використано
рекомендації Європейських психотерапевтичних асоціацій:
ü "Тимчасові поради щодо проведення психотерапії в Інтернеті", розроблені під керівництвом попереднього президента ЄAP Адріана Роудеса в перекладі Андрія Молодорича.
Інтернет-настанови ЄAP (pdf) можна переглянути тут. http://news.europsyche.org/eap_member…/EAPonlineGuidance.pdf
ü Настанови з EMDR-терапії в режимі онлайн під час спалаху Covid-19, Квітень 2020, презентовані Асоціацією EMDR Великобританії у перекладі  ГО "Асоціація ЕМДР в Україні - фахове об’єднання зі спеціальної травматерапії"
а також інформацію
ü з питань кризового консультування у книзі:
Ромек В. Г., Конторович В. А., Крукович Е. И. Психологическая помощь в кризисных ситуациях — СПб.: Речь, 2004. - 256 с. 
ü щодо контракту  у статті:


Горбунова В.В. Контракт у практичній психології // Практична психологія ісоціальна робота. – № 2. – 2005. – С. 1-5.



Немає коментарів:

Дописати коментар