Чергове засідання динамічної групи психологів та соціальних педагогів навчальних закладів відбулося 17 грудня 2015 р на базі ТЗОШ№13.
Тема: „Профілактика суїцидальних намірів школярів. Реабілітація дітей, що здійснювали суїцидальні спроби.”.
Мета: Систематизувати знання практичних психологів ЗНЗ про причини та прояви суїцидальної поведінки у дітей, методи профілактики,:
ознайомити з поняттям самоушкоджуюча поведінка школярів, з методами третинної профілактики суїцидальної поведінки.
Згідно з програмою, було висвітлено такі питання:
Особливості депресивних станів у дітей . Фактори, що впливають на суїцидальну поведінку.
Срібна Ірина Борисівна,
дитячий психіатр, психотерапевт ТОККПНЛ
Програма профілактики суїцидальної поведінки школярів. З досвіду роботи.
Матіяш Наталія Орестівна
Психолог ТЗОШ№13
Основні напрямки психокорекційної роботи з дітьми, у яких наявні суїцидальні тенденції.
Несмашна Галина Євгенівна
методист ТКМЦ
Також було проведено моніторинг готовності психологів навчальних закладів до роботи з дітьми, схильними до суїцидальної поведінки.
1.З якими почуттями пов’язано у вас слово «суїцид»?
страх - 23%
безвихідь - 65%
тривога - 46%
інтерес -12%
самотність- 6%
.2.Наскільки
ефективною ви вважаєте свою роботу з
профілактики суїцидальних тенденцій у школярів
100% - 6%
50% - 40%
25% - 46%
3. Що допомагає вам
проводити профілактичну роботу з дітьми?
Знання - 40%
Навички корекційної роботи - 6%
Інтерес до дітей - 70%
Вміння налагодити контакт з підлітками - 35%
Бажання допомогти - 6%
4.Що заважає вам здійснювати профілактичну та корекційну
роботу з дітьми з суїцидальними тенденціями?
Мало знань з вказаної теми - 23%
Мало вмінь для роботи з такими
дітьми - 59%
Боюсь нашкодити такій дитині -23%
нічого не заважає -12%
5.Ваші очікування від сьогоднішнього засідання
нові знання- 35%
нова інформація- 18%
нові методи - 6%
позитивної інформації- 6%
дізнатись досвід роботи психологів з теми- 6%
теоретичних і практичних порад - 6%
вичерпної інформації про практичну роботу з суїциадальними дітьми - 6%
уяснити покрокові етапи роботи з учнем і середовищем - 6%
Система роботи з профілактики суїциду
Результати анкетування свідчать про те, що для ефективної профілактичної та корекційно-реабілітаційної роботи з дітьми із суїцидальними тенденціями та самоушкоджуючою поведінкою необхідна подальша робота з формування особистісної готовності працівників психологічної служби до роботи зі складними екзистенційними проблемами, розуміння специфіки суїцидальної поведінки неповнолітніх, навичок корекційної роботи, співпраця з фахівцями медичного профілю.
На допомогу психологу.
Нормативна база
У суїцидальних спробах підлітків слід виділити такі категорії:
· сигнал дистресу („Помітьте мене, я дуже потребую вашої допомоги”)
· спроба маніпулювання іншими (10-річна дівчинка може випити велику дозу снодійних ліків, щоб заставити свого хлопчика повернутись до неї)
· спроба покарати інших (наприклад, батьків - „ви пошкодуєте, коли я помру”)
· маніфестація розумового розладу /спроба відновити контакт з коханою людиною, яка померла; реакція на відмову; у результаті надсильного почуття сорому чи провини; уникнення надміру болючої ситуації; ЛСД та інші наркотики можуть викликати галюцинації та переживання, які призводять до спроб самогубства серед підлітків
СИМПТОМИ.
Суїцидальні симптоми проявляються у багатьох різних психологічних станах.
Найбільш загальними є депресія, психоз і тривога.
Інформацію про важку депресію можна отримати з допомогою питань про
порушення сну, втрату апетиту, ваги, соціальну ізоляцію, втрату інтересу, апатію, сум, сильні почуття безпомічності й безнадії, почуття психічного та психологічного виснаження.
Психотичні стани характеризуються маніями, галюцинаціями, втратою контакту, дезорієнтацією, досить незвичайними ідеями й дослідами.
Дуже важливим є стан тривожної депресії, при якій людина відчуває свою нездатність справитися з почуттям тривоги, що тисне на неї. Вона демонструє напруження, страхи, втому й труднощі мовлення.
Серйозні суїцидальні ідеї зазвичай пов’язані з почуттям безпомічності, безнадії, виснаження й краху. Почуття сорому та провини, неадекватності, втрати цінностей, тривоги та напруження також потрібно оцінювати з точки зору їх важливості для клієнта.
1.Психологічна просвіта педагогів, батьків, учнів:
2.Створення позитивного психологічного клімату в навчальному закладі й сім‘ї
3.Психологічна та педагогічна діагностика суїцидальних тенденцій
4.Психологічне консультування учнів.
5.Психолого-педагогічна корекція суїцидальних тенденцій
6. Систематичний контроль і врахування динаміки змін в особистості та поведінці учнів
7.При потребі – переадресування суїцидальної справи спеціалістам медичного профілю .
Психолого-педагогічна корекція суїцидальних тенденцій
- навчання технік керування емоціями, зняття м’язового й емоційного напруження;
- навчання конструктивних поведінкових реакцій у проблемних ситуаціях (тренінг проблемно-вирішальної поведінки (Д. Романовська. Тренінгове опанування учнями проблемно-вирішальної поведінки. Методичний посібник з практичної психології: Чернівці, 2003.- 23 с. );
- розвиток позитивної самооцінки, цінності особистості, її соціального статусу в групі, тренінги особистісного зростання;
- консультативна робота з батьками, педагогами, учнями, спрямована на зняття факторів, що спонукають чи провокують суїцид.
Напрямки індивідуальної психокорекційної
роботи з підлітками з суїцидальними
тенденціями
(за Т.В. Вашекою)
Психокорекційна робота з суїцидальними фантазіями та уявленнями (виявлення та коригування
неадекватних уявлень про смерть,
розкриття реальних наслідків самогубства та ймовірного ставлення до
нього оточуючих)
Виявлення автоматичних думок, відсторонення від них та
перевірка їх обґрунтованості (за принципами когнітивної психотерапії А.Бека)
(Використання технік виявлення автоматичних думок,
відсторонення від них, та перевірки їх обґрунтованості, заміна неадаптивних
думок на адаптивні)
Формування позитивного ставлення до життя та пошук сенсу (
техніки пошуку позитивного смислу за В.Франклом, методи логотерапії,)
Немає коментарів:
Дописати коментар