понеділок, 17 жовтня 2016 р.

статус підлітка у колективі. Діагностика та корекція .Методи формування сприятливого мікроклімату у класному колективі.

Засідання постійнодіючого семінару соціальних педагогів шкіл Тернополя

Статус підлітка у колективі - діагностика та корекція. 
Методи формування сприятливого мікроклімату класного колективу

 12 травня 2016 р.

Мета: ознайомлення соціальних педагогів з проблемою взаємин підлітка у колективі, діагностичним інструментарієм з даної тематики, методами формування сприятливого мікроклімату класного колективу
 План
  1. Підліток: вікові особливості розвитку, труднощі.
  2. Міжособистісні взаємини як чинник розвитку підлітка.
  3. Етапи роботи соціального педагога із взаєминами підлітків.
  4. Шляхи формування сприятливого соціально-психологічного клімату в колективі.


  1. Підліток: вікові особливості розвитку, труднощі.
Вправа «Я-підліток» (10 хв.)
Хід проведення. Кожному із учасниківроздають анкету із запитаннями. Учасники по колу повинні представитись та за бажанням поділитися із учасниками відповідями.
Інструкція: згадайте себе в підлітковому віці.Всі переживання та почуття, котрі наповнювали вас у цей період життя. Продовжіть будь ласка наступні тези:
·         Моє найбільше бажання…
·         Моя найбільша радість…
·         Моє найбільше розчарування…
·         Мої найближчі друзі…
·         Моя найбільша прикрість…
·         Мій найбільший страх…
·         Моє найцікавіше захоплення…
·         Мої найсміливіші дії…
·         Моя найбільша дурниця…
·         Мої найчастіші емоції…
·         Я відчуваю…
·         Для мене авторитетом є…
·         Мої сумніви у…
·         Я найкраще…



  1. Міжособистісні взаємини як чинник розвитку підлітка.
Вправа «Волоський горіх» (10 хв.)
Матеріали: корзина з волоськими горіхами (горіхів стільки скільки й учасників)
Хід вправи:
      Педагог просить кожного учасника взяти собі один горіх. Певний час пропонується розглянути свій горішок, вивчити його структуру, особливості будови, постаратися запам’ятати всі його індивідуальні ознаки.
      Потім горіхи складаються у кошик, перемішуються і пропонується кожному учаснику знайти свій горіх.
      Психолог: на перший погляд здається що горіхи дуже схожі, але якщо знайти час щоб придивитися уважніше, то можна помітити що вони різні. Так і діти, усі різні, у кожної свої індивідуальні риси, краса і привабливість. Треба тільки її і зрозуміти.



               Вправа «Статус учня»
Хід вправи:
      Об’єднати учасників семінару в 2 групи за кольором . Кожній групі надається перелік якостей дитини за якими необхідно скласти словесний портрет
1 група – лідер
2 група – ізольований


- злий, агресивний
- лагідний
- жадібний
    - ерудований
- добрий
- лихословить, ображає, дражнить
- скромний, чемний
- ябіда
- комунікабельний
- часто плаче, ображається
- вміє пробачати
- зухвалий
- сміливий
- щирий
      - нервовий, ніколи не сидить спокійно
- чесний
- неохайний, плямкає коли їсть
     - дружелюбний
- ходить з брудним волоссям, одягом
- постійно списує
- стриманий, уміє контролювати себе
- не з ким не товаришує
- дбайливий
- охайний
- робить з себе посміховисько
- постійно відволікається
- хвалько
- терплячий
- заздрісний, вередливий
- справедливий
- лінивий
- мстивий
- відповідальний

Залежно від характеру стосунків в учнівському колективі існує такий статус учня серед однолітків: «зірка», «зневажені», «ізольовані»

  1. Етапи роботи соціального педагога із взаєминами підлітків.
                    
                                                    Вправа «Квадрат» (5-10 хв.).
Мета: відчути кожного учасника групи.
Хід вправи.
Побудуйте весь колектив у коло, і нехай учасники закриють очі. Тепер, не розплющуючи очей потрібно перебудуватися в квадрат. Зазвичай відразу починається балаган, всі кричать, пропонуючи свою стратегію. Через який час виявляється організатор процесу, який фактично будує людей. Після того, як квадрат буде побудований, не дозволяйте відкривати очі. Запитайте, чи всі впевнені, що вони стоять у квадраті? Зазвичай є кілька людей, які не впевнені. Квадрат дійсно повинен бути рівним. І тільки після того, як абсолютно всі погодяться, що стоять саме в квадраті, запропонуйте учасникам відкрити очі, порадіти за хороший результат і проаналізувати процес. Так само можна будуватися в інші фігури.
Під час вправ учасники переживають сильні емоції і роблять масу висновків, тому після кожного етапу можна влаштовувати невелике обговорення, де можна говорити побажання своїм колегам для поліпшення роботи. Найголовніше питання: яким чином завдання можна було зробити краще та швидше?

  1. Шляхи формування сприятливого соціально-психологічного клімату в колективі.



Способи 
нормалізації психологічної атмосфери в колективі



*  Я- звернення ”
*  “ Ми – підхід ”
*  Чотириступенева формула прохання
*  Ігрові методи вирішення конфліктів
*  Метод інтроспекції
*  Метод емпатії
*  Метод логічного аналізу
*  Медіація


Діагностичний інструментарій 
для вивчення  учнівського колективу

1.
Опитувальник на виявлення референтної групи Т.Рєпіна
Газета «Психолог» №23-24, 2005, с.14, 30
Виявлення референтної групи в колективі
5-7 років
2.
Клас тварин (фантастичний малюнок класу) за Л.Кондратенко
ПІ. Розумові здібності дитини.– К., Главник, 2004, с.94
Визначити особливості міжособистісних стосунків дитини в колективі
6-10 років
3.
Визначення міжособистісних стосунків школяра Р.Жиль
ПІ. Психологія дитинства: практикум.- К.: Главник, 2006.
Вивчення стосунків дитини в колективі
6-10 років
4.
Методика експертного оцінювання організованості шкільного класу Л.Уманський
Гільбух Ю., Киричук О. Шкільний клас: як пізнавати і виховувати його душу.– Київ, 1996
Дослідження організованості та згуртованості класу
7-15 років
5.
Тести організованості шкільного класу О.Залужний
Гільбух Ю., Киричук О. Шкільний клас: як пізнавати і виховувати його душу.– Київ, 1996
Дослідження організованості та згуртованості класу
7-15 років
6.
Тест незакінчених речень 

«Мій клас і м
ій вчитель»
Ю.Гільбух
С.Коробко, О.Коробко
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
Вивчення емоційного фону колективу та психологічного клімату
з 8 років
7.
Методика діагностики міжособистісних та міжгрупових відносин («Соціометрія») Дж. Морено
Газета «Соціальний педагог» №4, 1999

Визначення міжособистісних взаємин в класі, визначення соціального статусу учня в колективі
8-17 років
8.
Соціометрія
О.Киричук
Ю.Гільбух
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
Визначити місце учня в системі міжособистісних стосунків в класі
з 9 років
9.
Тест «Я і група» О.Біла
Ж-л «Практична психологія та соціальна робота» №6, 2001р.
Вивчення соціально-психологічного клімату та групових  феноменів
12-17 років
10.
Q-сортування В.Стефансона
ПІ. Психологія зрілості: практикум. – К.: Главник, 2006
Дослідження міжособистісних стосунків



Немає коментарів:

Дописати коментар