пʼятниця, 16 червня 2017 р.

звіт про методичну роботу за рік

Роботу у 2016-2017 н.р. було організовано згідно методичних рекомендацій МОНУ щодо організації психологічного супроводу учасників навчально-виховного процесу у новому навчальному році. Основну увагу було спрямовано на висвітлення питань забезпечення прав дітей,  запобігання негативним явищам у молодіжному середовищі, використання ефективних методів допомоги дітям у проблемних та кризових ситуаціях.
За результатами моніторингу методичних запитів практичних психологів ДНЗ було сплановано роботу проблемної групи з питань застосування різних напрямків арт-терапії у роботі психолога ДНЗ.  Протягом навчального року було розглянуто особливості використання арт-терапії як методу у роботі з дітьми дошкільного віку, а також окремих видів(піскової, ігрової та казкотерапії). Проведена робота дає можливість практичним психологам ДНЗ урізноманітнити арсенал психологічного інструментарію та підвищити результативність психологічної допомоги.
Актуальним є забезпечення профілактики та подолання жорстокого поводження з дітьми, насильства в учнівському середовищі, толерантності до відмінностей та захисту прав дітей загалом. Вирішенню вказаного питання було присвячено ряд методичних заходів для психологів та соціальних педагогів. Так, розглядалися питання булінгу серед школярів, питання виявлення причин та способів подолання агресії та пов’язаних з нею почуттів, виявлення фактів та захисту дітей від насильства та жорстокого поводження. Заходи здійснювалися у співпраці з громадською організацією «Молодіжний центр розвитку «Міст», представники якого залучалися до проведення семінарів для соціальних педагогів, інших категорій пед. працівників, запрошували працівників психологічної служби до участі у круглих столах з питань захисту дітей від жорстокого поводження, забезпечення прав дитини, а також надали у кожен навчальний заклад соціальні довідники «Захисти себе від насильства».  
Також у рамках співпраці з неурядовими організаціями, проведено розширене засідання експертної групи, на якому вивчено програму тренінгового курсу для молоді «Університет здорової людини» за посібником «Розвиток здоров'язбережувальних компетентностей молоді» ВБФ «АСЕТ».
Окрім того, соціальні педагоги знайомилися з просвітницько-профілактичними програмами, рекомендованими до впровадження МОНУ, («Дорослішай на здоров'я» та «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська безпека.»).

З метою формування в учнів ціннісних орієнтацій, спрямованих на утвердження унікальності та неповторності кожної людини, толерантності до відмінностей між людьми, подолання упередження, ксенофобії та дискримінації, формування толерантного ставлення до осіб з особливими потребами, було проведено І міський конкурс учнівських творчих робіт «Я та інший», у якому взяли участь 54 учасники з 15 загальноосвітніх навчальних закладів та Центру творчості дітей та юнацтва.

Підвищенню психологічної культури педагогів сприяли виступи на заходах, організованих методистами ТКМЦ (нарада з питань інклюзії та семінар вчителів ОЗ, тренінг для вчителів географії з питань пошуку та розвитку обдарованості), виступ на вебінарі, організованому ТОКІППО, з теми «Формування психологічної культури педагогів».
Також 31 жовтня 2016р на базі ТЗОШ№4 організовано ІІ науково-практичну конференцію "Тернопільська арт - осінь. Мистецтво, що зцілює!" присвячену Всесвітньому дню психічного здоров’я.
Було проведено 12 майстер-класів, а у пленарній частині науковці та практики з Тернополя і Львова знайомили учасників з новими тенденціями психологічної допомоги у час суспільної кризи. Учасники конференції також мали змогу ознайомитися з новинками літератури психологічного спрямування видавництва "Шкільний світ" та переглянути виставку дитячих творчих робіт "Я та інший", приурочену до Міжнародного Дня толерантності. Конференцію було висвітлено у ЗМІ. Матеріали конференції видано окремим збірником, а також опубліковано в газеті «Психолог» видавництва «Шкільний світ», №9-10, 2017р. Принагідно слід відмітити, що публікація отримала ІІ місце у щорічному конкурсі «Панорама творчих уроків - 2017».
У конференції взяли участь 120 учасників, серед яких працівники психологічної служби освіти міста та області, педагоги, викладачі Тернопільських вузів, медики, психологи реабілітаційних центрів та приватних консультативних кабінетів,  фахівці з питань психічного здоров’я. Таким чином, зроблено крок до реалізації рекомендацій МОНУ щодо інтеграції різних психологічних служб, громадських об’єднань, які здійснюють діяльність у сфері соціально-психологічного супроводу.
Налагоджено співпрацю з дитячим лікарем-психіатром, психотерапевтом ТОКПНЛ Срібною І.Б. з питань запобігання суїцидальної поведінки, раннього виявлення депресивних станів та аутоагресивних тенденцій серед школярів.
Протягом року працювали дві інтервізійні групи: психологів ЗНЗ («Сфера почуттів як інструмент діяльності практичного психолога» та ДНЗ («Консультативний процес у роботі психолога ДНЗ». Таким чином, психологами ЗНЗ було розглянуто питання теорії емоцій та їх використання у роботі психолога ЗНЗ, а також таких базових емоцій як страх, гнів та агресія, сором і провина. Психологи ДНЗ розглядали питання структури консультативного процесу, а  також особливостей встановлення контакту та довіри, технік активного слухання. Розглядалися також окремі випадки з досвіду роботи працівників психологічної служби.
Досвід організації інтервізійних груп висвітлювався на Всеукраїнській науково-практичній конференції з міжнародною участю «Психологічна культура вчителя в контексті викликів сучасності» у квітні 2017р. Для працівників психологічної служби також було презентовано авторський  майстер-клас «Емоційні ресурси особистості у подоланні агресії у дітей».
Відзначенню Дня психолога було приурочено виїзне засідання з обміну досвідом з колегами м. Кременець Тернопільської області - фестиваль психологічної майстерності «У пошуках істини знаходимо себе». Учасники з числа психологів та соціальних педагогів мали можливість вивчити досвід колег та презентувати свої наробки, отримати нові знання та вміння, а також віднайти ресурси для запобігання психоемоційному вигорянню
У зв’язку з розширенням мережі психологічної служби, збільшенням кількості новопризначених фахівців, було проведено ряд заходів фахового вдосконалення спеціалістів І-ІІІ року роботи (індивідуальні та групові консультації, відвідування просвітницьких занять, ознайомлення з системою роботи психолога початкової школи).
Відвідувалися відкриті заходи працівників психологічної служби, які атестувалися у поточному навчальному році, здійснювався методичний супровід учасників VІІІ Міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти-2017». Як результат, 2 роботи учасників зайняли призові місця у конкурсі з тематичних номінацій виставки.
Завершено роботу над складанням діагностично-корекційного мінімуму психолога ДНЗ, матеріали якого надано для експертизи у ТОКІППО. Проведено он-лайн моніторинг ставлення громадськості до інклюзивного навчання.
Підготовано 11 презентацій Power Point з різних тем психологічного супроводу. Видано посібник «Соціально-психологічний супровід дітей та сімей вимушених мігрантів». Надано 177 консультацій працівникам психологічної служби, керівникам навчальних закладів, педагогам, батькам, іншим зацікавленим особам.
Згідно з планом роботи управління освіти і науки було здійснено вивчення стану та ефективності роботи психологічної служби у навчальних закладах міста. Моніторинг діяльності психологів та соціальних педагогів спрямований на вдосконалення результативності надання допомоги у сфері психічного здоров'я та соціального патронажу неповнолітніх.



У перспективі - продовження навчання працівників психологічної служби основних арт-терапевтичних методів корекційно-розвиткової роботи.
Забезпечення формування професійної ідентичності фахівців з невеликим стажем роботи
Забезпечення психологічного супроводу особистісно-орієнтованого підходу до навчання  на засадах дитино центризму.
Налагодження ефективного психологічного супроводу інклюзивного навчання.
Психологічна підтримка та розвиток обдарованості.


пʼятниця, 12 травня 2017 р.

коли дитина особлива

У кожному навчальному закладі є такі діти...діти, з яскраво вираженими особливостями..не такі, як інші....І ці особливості часто є єдиним, що ми бачимо в дитині...забуваючи про те, що кожен з нас разом з проблемою завжди має і спосіб або ресурс для  її вирішення...
Коли ми бачимо дитину в її цілісності, в сукупності усіх її якостей, як слабких так і  сильних сторін,  ми отримуємо можливість впливати та змінювати ситуацію....
Чудовий французький мультфільм - прекрасна ілюстрація  про це....

маленька каструлька Анатоля


пʼятниця, 5 травня 2017 р.

тематика методичних запитів працівників психологічної служби

 До уваги практичних психологів 
та соціальних педагогів навчальних закладів!!!



Нижче ,  за посиланням, ви знайдете  перелік орієнтовних тем, з яких вам треба вибрати ті, які вас цікавлять, або ж у п. 20 вписати свою тему (теми), які ви вважаєте актуальними для себе, хотіли б розглянути у новому навчальному році або ж поділитися досвідом з  вказаної теми.



ТЕМАТИКА МЕТОДИЧНИХ ЗАПИТІВ

ФЕСТИВАЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ

26 квітня 2017р. психологічна служба м.Тернополя нетрадиційно відзначила День психолога - фестивалем психологічної  майстерності  «У пошуках істини ми знаходимо себе», який провели спільно з  колегами  - психологічною службою Кременецького району у м.Кременець.

  Програма фестивалю була досить насиченою - спочатку знайомилися з колегами у світовій кав"ярні  "Гармонія". Результатом роботи стало об"ємне "меню" психологічних прийомів, практик та  методик із пошуку ресурсів, запобігання емоційному вигорянню, збереження психічного здоровя тощо. Далі - лінійка 7-ми майстер-класів.







Не менш цікавою, насиченою пізнавально і духовно була і друга частина - відвідини музею О. Неприцького-Грановського та духовних місць Кременеччини.






Програма
№ п/п
Форма роботи
Час і місце проведення
Відповідальні
1.
Реєстрація учасників фестивалю. Благодійна акція «Будинок дитячих мрій».
9.00-10.00.
Фойє РЦДТ

2.
Відкриття фестивалю. Вступне слово «Актуальні проблеми самопізнання і творчої самореалізації особистості».


10.00-10.15
актова зала РЦДТ
Мороз В.С., начальник відділу освіти Кременецької РДА,
Коротюк З.М., в.о. завідуючої НМЦ ПССР ТОКІППО,
Систалюк Т.Я., методист-психолог РМК,
Несмашна Г.Є., методист психологічної служби ТКМЦ науково-освітніх інновацій та моніторингу
3.
Дискусія «У гармонії із собою та світом» за технікою «світове кафе».
10.15 -11.00
актова зала РЦДТ
Тимець О.М., практичний психолог Горинської ЗОШ І-ІІІ ст., учасники творчої групи психологів
4.
Брейк-кава

11.00-11.15

5.
Робота майстер-класів:
1.Дослідження власних потреб та емоційні ресурси особистості.
Експрес-методика виготовлення ляльки-мотанки.
11.15-12.00
навчальні кабінети РЦДТ


Пасіка Н.Ф., практичний психолог ТЗОШ№23
Данилків Т.Я., соціальний педагог НВК ШЛ№6
2.Тренінговезаняття «Шлях до омріяного». Мотивація постановки життєвих цілей та віри у власні сили.
Стецюк А.О., соціальний педагог ТЗОШ№19

3. Екзистенційні медитації.
Робота з сенсами у контексті ефективності травматерапії.
4. «Як повернути довірливі стосунки з дітьми». Корекція порушень прив’язаності за допомогою авторських асоціативних карток.
5. Гра у «бочу» як метод колективної взаємодії.







Несмашна Г.Є., методист психологічноїслужби
ТКМЦ науково-освітніхінновацій та моніторингу
Козак О.В., практичний психолог технічного коледжа ТНТУ імені І. Пулюя





Кравчук Г.Б., практичний психолог Кременецької ЗОШ І-ІІІст.
Герасимович Н.В.,практичний психолог Кременецької ЗОШ ІІІІ ст. №4

6.Технології роботи з асоціативними картами.

7.Зміцнення індивідуальної ідентичності. Техніка «Малюнок на камені».

Магола О.В.,
практичний психолог Кременецької ЗОШ- інтернат І-ІІІ ст.
Систалюк Т.Я., методист-психолог РМК



Психологічна служба Кременецького району
6.
Ярмарка методичних ідей
12.00-12.15
Фойє РЦДТ
7.
Перерва на обід
12.30- 13.00
Їдальня КОГПА

8.
Екскурсійна програма:
1.Екскурсія в музей
О. Неприцького-Грановського.


13.30-14.30Бережецька ЗОШ І-ІІІ ст.


2.Екскурсія на Божу гору с.Бережці.

14.30-15.30с.Бережці Кременецького р-ну

3.Екскурсія на о.Св.Анни с. Онишківці.
15.30- 16.00 с.Онишківці Дубнівського р-ну Рівненської обл.

9.
Від’їзд учасників фестивалю.
16.00


Життя кожної людини є шляхом до самої себе.          Г. Гессе

Найважливіше - не те велике, до чого додумалися інші, а те маленьке, до чого прийшов ти сам.
Х. МуракамІ




ПІДСУМКИ КОНФЕРЕНЦІЇ ТОКІППО


Учасники майстер-класу "Емоційні ресурси особистості у подоланні агресії у дітей " 
Група була тепла і прийнятлива, було приємно працювати))))
Р.С. майстер-клас проводився у рамках Всеукраїнської науково-практичної конференції "Психологічна культура вчителя в контексті викликів сучасності ", організованій ТОКІППО
Було цікаво і у 1-й пленарній частині: почути польських колег (особливо зацікавила ідея "метафоричного мислення людини у просторі педагогіки" п.професорки Малгожати Мушинської), цікаво було познайомитися з ідеями нової науки педевтології;
Також відгукнулася ідея формування деонтологічної компетентності педагогів поруч із соціальною, висловлена д.п.н. Анатолієм Булдою.
Дякую організаторам , зокрема, #Кавецький Віктор за можливість професійного вдосконалення та гарну співпрацю.



Ігрова терапія в роботі психолога ДНЗ


неділя, 12 березня 2017 р.

ПРОФІЛАКТИКА СУЇЦИДАЛЬНИХ ТЕНДЕНЦІЙ У ШКОЛЯРІВ

Національна дитяча «ГАРЯЧА ЛІНІЯ»
Центру «ЛА СТРАДА-УКРАЇНА»:

0-800-500-333
(для дзвінків з мобільного)

Система психологічної профілактики та корекції суїцидальної поведінки

Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 28.03.14 1/9-179

 

Першочерговою умовою попередження самогубств серед учнів є ретельне психолого-педагогічне виявлення дітей, чиї особистісні риси створюють підвищений ризик суїциду, індивідуальна робота з цією категорією дітей, розробка системи профілактичних заходів, широка просвітницька робота з сім‘ями (лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-241 від 27.06.2001 р.).

Система роботи з профілактики суїциду має містити 7 компонентів:

1.Психологічна просвіта педагогів, батьків, учнів

2.Створення позитивного психологічного клімату в навчальному закладі й сім‘ї 

3.Психологічна та педагогічна діагностика суїцидальних тенденцій

4. Психологічне консультування учнів

5. Психолого-педагогічна корекція суїцидальних тенденцій

6. Систематичний контроль і врахування динаміки змін в особистості та поведінці учнів

7.При потребі – переадресування суїцидальної справи спеціалістам медичного профілю

1.Психологічна просвіта педагогів, батьків, учнів:

  • ·         Створення у школі інформаційного куточка з методичною літературою, інформацією про телефон довіри, даними про адреси і режими роботи спеціалізованих лікарень, психологічних центрів допомоги, інших фахівців;
  • ·         проведення у школах психолого-педагогічних семінарів, консиліумів, майстер-класів запрошених фахівців на теми: «Емоційні розлади у дітей та підлітків», «Фактори, що впливають на суїцидальну поведінку підлітка», «Як підняти соціальний статус учня в групі», «Цінність особистості», «Як допомогти дитині при загрозі суїциду?», «Конфлікти між учителями і підлітками», «Вибір адекватних методів педагогічної дії»;
  • ·         під час підготовки до педрад проводиться вивчення психологічного клімату в учнівських колективах, виявлення соціального статусу учнів: лідерів чи відторгнутих;
  • ·         проведення індивідуальних консультацій з вчителями і батьками дітей із групи суїцидального ризику;
  • ·         організація роботи батьківського психологічного класу або Батьківського всеобучу з тем «У сім‘ї – підліток», «Емоційні порушення у дітей», «Депресивні стани у підлітків», «Алкоголізм і наркоманія у підлітковому віці», «Психологія особистісних і міжособистісних конфліктів»;
  • ·         організація роботи груп зустрічей для батьків проблемних учнів (за потреби);
  • ·         проведення циклу бесід з учнями про цінність особистості й сенс життя; диспутів «Я – це Я», «Я маю право відчувати і висловлювати свої почуття», «Невпевненість у собі», «Конфлікти», «Підліток і дорослий», «Спілкування з дорослими», «Спілкування з однолітками протилежної статі», «Підліткові ініціації», «Основні проблеми підліткового віку», «Стрес і депресія».

2.Створення позитивного психологічного клімату в навчальному закладі й сім‘ї - залучення учнів до громадської діяльності (спортивні змагання, клуби, товариства тощо), культурно-виховних заходів, які сприяють формуванню позитивних громадянських, естетичних почуттів, духовності учнів і педагогів.

3.Психологічна та педагогічна діагностика суїцидальних тенденцій:

у процесі спостереження:·         звернення уваги педагогів на фактори ризику: 

спадковість; 

вербальна і фізична агресія; 

висока конфліктність у спілкуванні; 

прагнення до домінування або орієнтація на залежність; 

ізоляція або неприйняття однолітками; 

різкі зміни в поведінці; 

низький або високий IQ; 

неадекватна самооцінка; 

несприятливе сімейне оточення; 

психотравматичні події (смерть близької людини, міжособистісний конфлікт, поганий вчинок, погані стосунки у сім‘ї тощо); 

алкоголізм і наркоманія,

 асоціальний спосіб життя;

  ·         виявлення ознак емоційних порушень – 

втрата апетиту або імпульсивне ненажерство,

 безсоння або підвищення сонливості впродовж останніх декількох днів; 

часті скарги на соматичні хвороби; 

незвичне неохайне ставлення до своєї зовнішності;

 постійне почуття самотності, непотрібності або суму; 

нудьга у звичайному оточенні або під час виконання роботи, яка раніше подобалася;

 втеча від контактів або ізоляція від друзів і сім‘ї; 

порушення уваги із зниженням якості роботи;

 занурення у роздуми про смерть; відсутність планів на майбутнє; 

раптові напади гніву, навіть через дрібниці;


·         використання спеціальних психодіагностичних методик:

1. Соціометрія і референтометрія.

2. Малюнкові тести ДДЛ і «Моя сім‘я».

3. Методика Шуберта «Діагностика ступеня готовності до ризику».

4. Методика визначення нервово-психічної стійкості та ризику дезадаптації у стресі «Прогноз». 5. Багаторівневий особистісний опитувальник «АДАПТИВНІСТЬ» (МЛО-АМ).

6. Опитувальник депресивності Бека (Веск Depression Inventory – ВDІ).

7. Опитувальник оцінки душевного болю (автор Е.Шнейдман).

8. Модифікований опитувальний для ідентифікації типів акцентуацій характеру в підлітків (О. Лічко, С. Подмазін).

9. Карта виявлення ризику суїцидальності В. Прийменко.

10. Об‘єктивна методика визначення типу темпераменту за Б. Цукатовим.

11. Тест на виявлення суїцидального ризику СР-45.

12. Тест на виявлення суїцидальних намірів (Н. Шваровська, О.Гончаренко, І. Мельникова).

13. Методика вивчення схильності до суїцидальної поведінки (М. Горська).

14. Методика діагностики соціально-психологічної адаптації (К. Роджерс і Р. Раймонд) та методика «Наскільки адаптований ти до життя?» (А. Фурман).

15. Шкала депресії (адаптація Г.Балашова).

16. Методика діагностики рівня суб‘єктивного відчуття самотності (Д.Расел і М. Фергюсон).

 

Даний банк методик має бути обов'язково  наявний у практичного психолога навчального закладу.

·         4. Психологічне консультування учнів.

·         5. Психолого-педагогічна корекція суїцидальних тенденцій:

  • ·         навчання технік керування емоціями, зняття м‘язового й емоційного напруження;
  • ·         навчання конструктивних поведінкових реакцій у проблемних ситуаціях (тренінг проблемно-вирішальної поведінки (Д. Романовська);
  • ·         розвиток позитивної самооцінки цінності особистості, її соціального статусу в групі, тренінги особистісного зростання;
  • ·         консультативна робота з батьками, педагогами, учнями, спрямована на зняття факторів, що спонукають чи провокують суїцид.

6. Систематичний контроль і врахування динаміки змін в особистості та поведінці учнів - постійний моніторинг ознак, тенденцій, ризиків суїцидальної поведінки на всіх етапах роботи психолога.

7.При потребі – переадресування суїцидальної справи спеціалістам медичного профілю - рекомендація відвідати дитячого психоневролога, психотерапевта, психіатра.


Десять кроків із запобігання самогубства у шкільному середовищі
 (поради дорослому)
Якщо ви виявили дитину із ознаками суїцидальної поведінки:
 

Крок 1-й: Повідомити органи управління освітою та обласний науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи.

 Крок 2-й: Практичному психологу (у разі його відсутності соціальному педагогу) спільно з класним керівником створити безпечну, особистісно-орієнтовану і довірливу ситуацію навколо дитини і розпочати постійний щоденний контакт з дитиною (спілкування з використанням запитань «Що трапилося?, Я помітив, що у тебе щось відбувається негаразд, Які проблеми тебе турбують – я хочу тобі допомогти, Що у тебе на душі? Що тебе турбує? Твоя душа болить?» тощо). Знайдіть час слухати про все, що буде говорити дитина. Якщо вона замкнулася – знайдіть ключик до неї, але не чиніть тиску на дитину.

 Крок 3-й: Переможіть страх над собою і поговоріть з дитиною, чи думала вона про смерть, як давно і які були її фантазії, думки, плани.

 Крок 4-й: Спробуйте визначити ту складну кризову ситуацію, яка спричинила думки про власну смерть.

 Крок 5-й: З‘ясуйте, чи є в родині підлітка дорослий, якого він поважає і любить, який є авторитетом або соціально близькою людиною. Знайдіть її і залучіть до постійної підтримки на певний час.

Крок 6-й: Практичному психологу, на основі своїх робочих даних, описати «Психологічний портрет школяра» та спільно з індивідуальною карткою подати для експертного прогностичного висновку в обласний науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи по факту виявлення ознак суїцидальної поведінки.

 Крок 7-й: У випадку наявних випадків суїцидів у родині, попередніх суїцидальних спроб, вживання наркотиків і інших токсичних речовин, наявних психопатичних або депресивних розладів особистості, патології психічного розладу – обґрунтовано і толерантно рекомендувати батькам звернутися до психіатра, або психотерапевта, або психоневролога.

 Крок 8-й: Практичному психологу школи організувати щоденне постійне підтримуюче спілкування з дитиною, вчителями та сім‘єю. Розробити індивідуальну програму психологічної допомоги та формування захисних антисуїцидальних факторів. У випадку відсутності відповідних вмінь і навичок у працівника психологічної служби – його обов‘язок знайти кваліфікованого фахівця і залучити до роботи аж до повного зникнення суїцидальних ознак в поведінці.

 Крок 9-й: Виявити фактори ризику у сім‘ї та школі для конкретної дитини. Розробити рекомендації для педагогів та родини – як організувати підтримуюче спілкування з дитиною та що змінити у взаємостосунках «дорослий – дитина».

Крок 10-й: Організувати психопрофілактичну роботу у школі за 7-ми компонентною схемою (вказана вище). Затвердити план дій наказом по школі.

 

Р.S. У випадку завершеного суїциду організувати системну групову роботу (40-годин) з класом, де навчалася дитина, для уникнення ефекту Вертера – наслідування суїцидальної поведінки у проблемних ситуаціях.