середу, 5 лютого 2020 р.

ДІАГНОСТИЧНА КАРТА ОЦІНКИ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ МОНІТОРИНГУ ЯКОСТІ ОСВІТИ




ДІАГНОСТИЧНА КАРТА ОЦІНКИ

ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ
ЯК ІНСТРУМЕНТ МОНІТОРИНГУ ЯКОСТІ ОСВІТИ



Науковці по різному визначають дефініцію та структуру професійної компетентності вчителя. Зокрема, Концепція педагогічної компетентності майбутніх учителів у системі ступеневої підготовки спеціалістів початкової ланки освіти визначає поняття «професійна компетентність вчителя» як сукупність його особистісних якостей, загальної культури та кваліфікаційних знань, умінь, методичної майстерності, гармонійна інтеграція яких в педагогічній діяльності дає оптимальний результат. [2].
Ми послуговуватимемось також терміном «методична компетентність», запропонованим Я.С.Цимбалюк [6] На думку автора, це багатокомпонентна система, яка включає знання, вміння і навички, практичний досвід у галузі методики, готовність та спроможність ефективно розвязувати стандартні та проблемні методичні задачі та здатність до творчої самореалізації та самовдосконалення..
Розширює вказане поняття структура методичної компетентності за О.Красиковою, представлена двома рівнями: компетенція у педагогічній та управлінській діяльності та компетенція у плануванні та здійсненні навчального процесу. Перша реалізується через операційно-структурні (гностична, організаторська, конструктивно-плануюча функції, а друга - через цільові (комунікативна, виховуюча, розвивальна) функції.
До цих двох структурних елементів важливо додати і професійно-педагогічну рефлексію (за О.Негреллі).
Грунтуючись на теоретичних підходах до визначення педагогічної компетенності та на емпіричному аналізі професійних функцій педагога, було обрано структуру діагностичної карти, яка містить 4 базові конструктивні елементи професійної компетентності вчителя, а саме: організаційну, когнітивну, процесуальну та аналітичну функції.
Кожен з 4-х конструктів має свої структурні елементи, які визначають коло складових професійних функцій вчителя. До прикладу, організаційні функції вчителя представлені такими складовими як планування, організація класу, робота з батьками, самоорганізація учнів, дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку, а також правил з охорони праці та пожежної безпеки. Когнітивні функції представлено такими складовими як знання нормативної бази та знання предмету, володіння різними типами інформації, загальна культура, прагнення до самовдосконалення, самоосвіта).
До процесуальних функцій ми віднесли уміння вибирати результативні методи і засоби навчання, володіння іноваційними, в тому числі, інформаційними технологіями та їх використання в освітньому процесі, характер домашніх завдань, взаємодія з учнями та врахування їхніх індивідуальних особливостей, ефективність планування і проведення позаурочних заходів, комунікативні якості вчителя, рівень навченості учнів, ефективність використання здоров’язбережувальних технологій. 
Аналітично-прогностичні функції, на нашу думку, можуть бути окреслені через рівень самоаналізу, ведення ділової документації, форми контролю навчальних досягнень учнів, узагальнення та поширення передового педагогічного досвіду.
Розроблено також параметри та критерії оцінювання кожної з вказаних професійних функцій вчителя.
Діагностична карта оцінки професійної компетентності вчителя може використовуватись у форматі само та взаємооцінювання педагогами власної компетентності, а також адміністрацією закладу освіти з метою моніторингу професійного вдосконалення педагогічного колективу, планування методичного супроводу тощо. Узагальнені результати моніторингу професійної компетентності вчителя дають можливість оперативно втручатися і вносити відповідні корективи до педагогічного процесу; планувати конкретну методичну роботу з відповідної проблеми з учителями; створювати умови для порівняння власної оцінки діяльності педагогічного колективу з незалежною оцінкою, можливість приймати відповідні управлінські рішення та прогнозувати систему управлінських заходів на наступний навчальний рік.

Немає коментарів:

Дописати коментар