РОЗВИВАЛЬНА РОБОТА фахівця псИхологічної служби ОСВІТИ
Розвивальні програми – програми, спрямовані на розкриття
інтелектуально-особистісного потенціалу учасників освітнього процесу,
формування та розвиток їх соціально-психологічних компетентностей, формування
готовності до самореалізації.
(За
наказом МОНУ від 31.05.2018 №
555 «Про
затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних
психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі»)
Розвивальні
заняття насамперед спрямовані на розширення зони актуального розвитку дитини
(за Л. Виготським).
Л.С. Виготський стверджував, що навчання в поєднанні з
розвитком повинно весь час перебувати на рівень вище актуальних знань і вмінь дитини,
а дитина під час цього процесу потребує постійної підтримки дорослого, оскільки
осмислено копіюючи дії дорослого дитина розвивається.
“Зоною найближчого розвитку” є відстань між актуальним
рівнем розвитку (наявними можливостями дитини) та потенційним, коли дитина
справляється з поставленими завданнями під керівництвом дорослих. Своєчасне
виявлення цієї "зони" дозволяє визначити наскільки дитина готова перейти
до наступного рівня навчання, оскільки кожна дитина має свої особливості
відносно цього.
Метою та завданнями розвивальних занять можуть бути:
розвиток когнітивної сфери дитини (вмінь, навичок, пізнавальних процесів),
загальних і спеціальних здібностей, емоційно-вольової сфери, етичних норм і
правил поведінки.
Розвивальні заняття
проводяться індивідуально, в підгрупах (8—12 осіб) та у вигляді
групової форми роботи (до 25 дітей) один раз на тиждень. Час занять
визначається залежно від віку дитини (від 15 до 45 хв.). Віковий склад
учасників: 2—15 років.
Структура розвивального
заняття
Розвивальне
заняття зазвичай складається з вступної, основної та заключної частин.
Вступна
частина заняття містить привітання, з якого починається кожне заняття.
Привітання виконує важливу функцію встановлення (на початкових заняттях) або
підтвердження (на наступних заняттях) емоційно-позитивного контакту «психолог —
дитина», формування в дитини спрямованості на однолітка та інтересу до нього.
Вітання має бути адресоване кожному учаснику заняття без винятку, підкреслюючи
тим самим його значимість. Ініціатива привітання на початковому етапі ігрових
занять належить психологу. Важливо, щоб крім індивідуально орієнтованих вітань,
на заняттях пролунало вітання всій групі, це допоможе об'єднати дітей,
сприятиме формуванню почуття приналежності до групи. Вступна частина також є
налаштуванням на подальшу роботу, приверненням та зосередженням уваги на виконанні
завдань. У вступній частині також можуть
виконуватись «вправи-криголами» для створення позитивної ігрової атмосфери
заняття.
Основна
частина займає найбільшу частину заняття, орієнтована на реалізацію мети й завдань
і за своїм змістом є реалізацією
багатофункціональних технік, спрямованих на розвиток пізнавальних процесів, на
формування соціальних навичок і на динамічний розвиток групи.
При
плануванні заняття слід обов'язково спрямувати послідовність вправ з
урахуванням чергування діяльностей, зміни психофізичного стану дитини (від
рухливого до спокійного, від інтелектуальної гри до релаксаційної техніки; від
простого до складного). Як правило, до одного заняття включають від 2 до 4 ігор
(вправ).
Заключна
частина заняття — це своєрідне підведення підсумків, рефлексія заняття у двох
аспектах: емоційному та змістовному (для дітей старшої й середньої ланки
школи). Для дошкільників це - виявлення емоційного стану на кінець заняття. Для
підведення підсумків наприкінці проводиться обговорення заняття, обмін
враженнями, думками. Завершальним етапом є момент прощання, який також може
відбуватися в ігровій, емоційно позитивно забарвленій формі.
За матеріалами
статті Марини Фортунатової
Секрети
розвивальної роботи
з дітьми
раннього віку.
Електронний журнал
«Практичний психолог. Дитячий садок»,
лютий, 2018р., . № 2 2018р.
Розвивальна
робота з дітьми раннього віку має на
меті:
·
забезпечувати емоційний комфорт;
·
формувати позитивний настрій;
·
налаштовувати на спілкування з дорослими та однолітками;
·
зберігати та
зміцнювати психологічне здоров’я;
·
розвивати вікові новоутворення та психічні функції.
Під час
розвивальної роботи з дітьми раннього віку практичний психолог має враховувати
індивідуальні особливості розвитку кожного малюка. Тож фахівцю знадобиться
широкий та різноманітний інструментарій.
Аби розвивальна
робота мала системний характер, її доцільно організувати циклами ігрових
занять. А щоб вона була ефективною, слід розробити програму розвивальної
роботи в цілому або циклу психологічних занять окремого спрямування.
Розпочинають
розвивальну роботу за програмою орієнтовно з другого півріччя, коли малюки вже
добре адаптувалися до умов дошкільного закладу. Заняття проводять один раз на
тиждень. Тривалість заняття становить 15-20 хвилин. А склад
розвивальної групи — 4-6 малюків.
Заняття
організовують
у формі мандрівок: у садочок, ліс, казку, чи на мамину кухню тощо. Це сприяє
розвитку уваги та уяви, сприймання та мислення, активізує мовлення та розширює
уявлення малюків про навколишній світ. Аби заняття відповідало віковим
інтересам дітей та потребам їхнього розвитку, його слід насичувати
різноманітними ігровими методами та прийомами, як-от:
ü
рольові ігри;
ü
психогімнастичні
та мовленнєві ігри;
ü
релаксаційні вправи;
ü
ігри та вправи з
розвитку дрібної моторики;
ü
пальчикові
вправи, ігри та казки;
ü
театр тіней;
ü
театр долоньок.
Додаток 3 до Положення
про Всеукраїнський конкурс авторських
програм
практичних психологів і соціальних
педагогів
«Нові технології у новій школі»
(пункт 4розділу V)
Вимоги до авторських програм
Всеукраїнського конкурсу
практичних психологів і соціальних педагогів
«Нові технології у новій школі»
Авторська програма – комплекс
заходів, направлених на досягнення цілей навчання, виховання і розвитку,
реалізація яких обмежена конкретними часовими рамками.
1. Теоретичні основи програми (опис психологічної /
соціальної проблематики).
2. Науково-методичне обґрунтування програми, де
зазначено її актуальність, мету, завдання, кількість учасників, а також на яку
аудиторію розрахована, на кого спрямована авторська робота, хто має її
впроваджувати.
3. Структура та зміст програми (перелік та опис
програмних вправ / заходів, модулів, дидактичних розділів тощо залежно від
номінації).
4. Опис використаних методик і технологій із
зазначенням джерел.
5. Перелік необхідних матеріалів та обладнання для
реалізації програми.
6. Строки та етапи реалізації програми.
7.
Очікувані результати.
Додаток 1 до Положення
про Всеукраїнський конкурс авторських
програм
практичних психологів і соціальних
педагогів
«Нові технології у новій школі»
(пункт 15 розділу IV)
Критерії
оцінювання авторських програм Всеукраїнського конкурсу
практичних психологів і соціальних педагогів «Нові
технології у новій школі»
№ з/п |
Критерії |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
Актуальність |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 |
Відповідність меті та
завданням |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 |
Відповідність змісту програми
віковим особливостям |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
Технологічність і
комплексність вирішення завдань програми (заходи, вправи тощо) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 |
Наукове та методичне
обґрунтування методів, методик, технологій |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 |
Опис вимог до спеціаліста,
який впроваджує програму |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
Перелік навчальних та
методичних матеріалів, необхідних для реалізації програми |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 |
Опис вимог до
матеріально-технічного оснащення закладу для реалізації програми (приміщення,
обладнання, інструмент тощо) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 |
Опис строків і послідовності
етапів реалізації програми |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 |
Конкретність формування
запланованих результатів |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 |
Опис проведення апробації |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 |
Грамотність і естетичність
оформлення |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 |
Коректність використання
професійної термінології |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Зразки розвивальних програм, рекомендованих до використання (Із сайту ІМЗО)
|
Немає коментарів:
Дописати коментар