пʼятницю, 26 серпня 2022 р.

НАВЧАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПРАЦІВНИКІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 2022-2023нр.

 


Рекомендації 

щодо організації навчальної  Діяльності фахівців

 Психологічної служби закладів  Загальної середньої освіти 

у 2022-2023 н.р.


Укладено на основі листів Міністерства освіти і науки України 

від 02.08.2022 № 1/8794-22 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році», 

від 19.08.2022 № 1/9530-22 «Про інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році». 

НАВЧАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ 

ПРАЦІВНИКІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 

2022-2023нр.


Навчальна діяльність – форма активного співробітництва, що спрямована на удосконалення, розвиток, формування особистості.

У закладах освіти цей напрям роботи реалізується працівниками психологічної служби за допомогою викладання навчального матеріалу за програмами

  •  курсів за вибором,
  • факультативів,
  • гуртків психологічного та соціально-педагогічного спрямування.

 Звертаємо увагу, що програми курсів за вибором повинні мати відповідний гриф і входити до Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН для використання у закладах загальної середньої освіти.

Програми можна обирати з переліку рекомендованих МОНУ для використання в освітньому процесі, що мають грифи «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», «Схвалено для використання в освітньому процесі» або висновок «Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах». Перелік постійно оновлюється і доступний на офіційному вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»(ІМЗО).

Згідно з листом МОНУ від 02.08.2022 № 1/8794-22 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році»

 у 2021/2022 навчальному році програмам факультативів, спецкурсів і курсів за вибором, що були розроблені працівниками психологічної служби у системі освіти і пройшли апробацію у закладах освіти та рецензування науковців  і практиків, експертною комісією з психології та педагогіки надано гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі» для використання у роботі практичними психологами  соціальними педагогами у закладах освіти України.

 Програми факультативів, спецкурсів і курсів за вибором розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО»: https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno- pedahohichna-robota/fakul-tatyvy/:

 Факультативи

Факультативні курси

1.                 Євстаф’єва І.Г. «Основи самовизначення особистості»

2.                 Мельникова О.Л. «Скринька чеснот»

3.                 Романовська Д.Д. Бобик С.М. «Мандруючи до зрілості»

4.                 Романовська Д.Д. Зузак О.В. «Основи психології та педагогіки»

5.                 Сидоренко Н.О. «Психологічні перлинки для кожної дитинки»

6.                 Сидоренко Н.О., Кльоц Л.А. «Лісова абетка»

7.                Романовська Д.Д. Програма факультативного курсу «Основи психологічної культури особистості» 

8.                 Майданик Л.Ю. Курс за вибором «Психологія життєвого успіху» 10 клас

9.                 Майданик Л.Ю. Курс за вибором «Психологія сімейних стосунків» 11 клас

10.             Лозова К.С. Програма факультативного курсу “Знай та розвивайся”

11.             Кірпота Ю.О. «Психологія спілкування» для учнів 5 класів

 

Також на сайті ІМЗО у рубриці «Переліки»  на 2022/2023 навчальний рік можна знайти

Перелік навчальної літератури та навчальних програм з психології та педагогіки, рекомендованих МОН України для використання в освітньому процесі закладів освіти 

Якщо наявну у вас програму ви не знаходите серед вказаних вище переліків, отже, вона не рекомендована МОНУ для використання в освітньому процесі, або втратила таку рекомендацію.

 Можна скористатися рекомендованими програмами з переліку «Модельні навчальні програми для 5-9 класів Нової української школи (запроваджуються поетапно з 2022 року)», які можна знайти за посиланням https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku

 Наприклад, серед програм освітньої галузі «Етика і предмети морального спрямування» є програми, відповідної тематики, які підходять для  викладання працівниками  психологічної служби , наприклад,

·                     Вчимося жити разом 5-6 кл. Воронцова та ін.

·                     Культура добросусідства 5-6 кл. Араджионі та ін.

 Також можна впроваджувати програми психологічного спрямування в інтегрованих курсах соціальної та здоров’язберігаючої освітніх галузей за різними видами інтеграції.

 Фахівцям психологічної служби рекомендовано впроваджувати факультативні курси, які спрямовано на збереження і зміцнення психічного здоров’я, завдяки яким відбувається підвищення психологічної культури усіх учасників освітнього процесу.

У зв’язку з цим, звертаємо увагу на Модельні програми для курсу за вибором «Соціально-емоційне та етичне навчання» (освітня галузь — Соціальна і здоров’язбережувальна).

До нового стандарту загальної середньої освіти включено складову соціально-емоційного та етичного навчання. На реалізацію цього стандарту командою EdCamp Ukraine розроблено модельні навчальні програми СЕЕН для варіативної складової навчальних планів для 1–2, 3–4 і 5–6 класів.

 Ці програми пройшли державну експертизу та затверджені для використання:

·                     Програма СЕЕН 1-2-кл з пояснювальною запискою

·                     Програма СЕЕН 3-4-кл з пояснювальною запискою

·                     Програма СЕЕН 5-6-кл з пояснювальною запискою

 Навчальні програми, докладно розписані уроки СЕЕН, адаптовані до вікових груп, а також посібники та рекомендації для впровадження СЕЕН в освітній процес доступні для завантаження на сайті ЕdCamp Ukraine за посиланням https://www.edcamp.ua/seelukraine/khochu-praktykuvaty-seen/

 На сайті також можна пройти вступний онлайн-курс українською: короткий анімований відеокурс, що є вступом до програми СЕЕН. Після його проходження та підсумкового тесту відкривається доступ до завантаження конспектів уроків, генерується сертифікат, яким надається дозвіл на викладання курсу у закладі освіти.

 Згідно з інструктивно-методичними рекомендаціями щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році,  (Лист МОНУ від 19.08.2022 № 1/9530-22 «Про інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році») модельні навчальні програми на рівні закладу освіти мають бути конкретизовані у навчальні програми.

 На основі обраної модельної навчальної програми закладом освіти розробляється навчальна програма предмета чи інтегрованого курсу. Така програма має містити опис результатів навчання в обсязі не меншому, ніж визначено Державним стандартом та/або відповідною модельною навчальною програмою, розподіл навчальних годин на вивчення кожного тематичного блоку, опис видів навчальної діяльності. У модельних навчальних програмах відсутній розподіл навчальних годин у розрізі розділів, тем тощо. Кількість годин, необхідна для вивчення тієї чи іншої теми (розділу, модуля тощо), визначається вчителем/вчителькою у навчальній програмі в межах загальнорічної кількості годин, передбаченої навчальним планом закладу освіти на вивчення цього предмета/інтегрованого курсу, та з урахуванням очікуваних результатів навчання, визначених навчальною програмою.

Зверніть увагу, що розробляючи навчальну програму педагоги можуть вносити зміни у пропонований модельною навчальною програмою зміст навчального предмета/інтегрованого курсу, відповідно до підготовленості класу, регіональних особливостей, робочого навчального плану школи, необхідності своєчасного реагування на конкретні умови, в яких відбувається освітній процес, зокрема: доповнювати зміст програми, включаючи регіональний компонент; розширювати/поглиблювати або ущільнювати зміст окремих елементів (розділів, тем, модулів тощо) програми зважаючи на потреби учнів, матеріально-технічне забезпечення закладу освіти, запити батьків, громади тощо; доповнювати тематику практичних/творчих робіт; вилучати окремі питання, з метою уникнення надмірної деталізації змісту навчального матеріалу.

Загальний обсяг таких змін може досягати 20%.

 Також учитель може змінювати послідовність вивчення тем, не порушуючи логічної послідовності досягнення результатів навчання.

 Види навчальної діяльності, запропоновані у модельних навчальних програмах, мають рекомендаційний характер. При розроблені навчальної програми педагоги визначають ті види навчальної діяльності, які будуть використовуватися в освітньому процесі для досягнення результатів навчання, визначених Державним стандартом.

Педагоги можуть: обирати види навчальної діяльності з тих, що запропоновані в модельній навчальній програмі; адаптувати рекомендовані модельною навчальною програмою види діяльності відповідно до потреб здобувачів освіти та особливостей організації освітнього процесу; додавати або пропонувати інші види навчальної діяльності, відповідно до освітніх методик і технологій, які використовує вчитель, а також наявних засобів навчання.

 Навчальна програма оформляється за зразком модельних навчальних програм. На титульному аркуші зазначається назва та авторський колектив модельної навчальної програми, на основі якої створено навчальну програму закладу.

 Навчальні програми, розроблені на основі модельних навчальних програм, затверджуються педагогічною радою закладу освіти.

 На основі навчальної програми предмета (інтегрованого курсу) вчитель складає календарно-тематичний план, який має орієнтувати в послідовності розгортання програмового змісту і формування очікуваних результатів навчання, забезпечуючи при цьому цілісність і системність навчання.

Календарно-тематичне планування здійснюється вчителем у довільній формі і може бути об’єднано з навчальною програмою в один документ.

Вчитель має академічну свободу, що надає йому право самостійно обирати програмне забезпечення, методи та форми організації освітнього процесу, конструювати урок так, щоб учні могли самостійно відкрити нові для себе знання, опанувати нові навички, розвинути свою компетентність

Під час реалізації навчальної програми рекомендуємо вчителю надавати учням чіткі інструкції щодо очікуваних результатів навчання, застосовувати особистісно-орієнтований підхід, що може бути забезпечений передусім вибором відповідних тем навчальних проєктів та ролей у груповій діяльності.

Методичні прийоми, які використовуються на уроках, треба добирати з урахуванням вимог до результатів навчально-пізнавальної діяльності, що відображені в Державному стандарті і навчальній програмі.

 Педагоги можуть розробляти навчальні програми курсів за вибором і навчальні програми предметів/інтегрованих курсів не на основі модельних навчальних програм. Такі навчальні програми визначають послідовність досягнення результатів навчання учнів з навчального предмета/інтегрованого курсу (курсу за вибором), опис його змісту та видів навчальної діяльності учнів із зазначенням орієнтовної кількості годин, необхідних на їх провадження. Навчальні програми, розроблені не на основі модельних навчальних програм, можуть використовуватись у закладах освіти за умови що вони отримали відповідний гриф Міністерства згідно вимог чинного законодавства (наказ Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2020 р. № 931 «Про затвердження порядку надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11 листопада 2020 р. за № № 1119/35402, у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 08.11.2021р. № 1203).


Освітні програми (ДСЯО)

https://sqe.gov.ua/diyalnist/osvitni-programi/

 







 




Немає коментарів:

Дописати коментар