вівторок, 4 лютого 2020 р.

Розгляд складних випадків у психологічному супроводі школярів з сімей УБД


ПРОГРАМА  ЗАСІДАННЯ
інтервізійної групи психологів ЗЗСО
Розгляд складних випадків у психологічному супроводі школярів  з сімей УБД
  16.01.2020

   І. Вступ. Повідомлення мети та структури зустрічі. Перший шерінг. Знайомство та очікування учасників групи.  Вправа «Рефлексія» з використанням МАК.


ІІ. Система психосоціальної допомоги дітям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій, у закладі освіти.

Психосоціальна робота  у вузькому сенсі  це діяльність фахівця, спрямована на відновлення втраченої психосоціальної рівноваги, на пошук ресурсів особистості і ресурсів соціального середовища для подолання труднощів у життєвій ситуації.
Психосоціальна допомога складається з:
– допомоги дітям, сім’ям, які постраждали, у визначенні і формулюванні потреб;
– встановлення взаємозв’язків між потребами дитини та послугами, які надає заклад освіти;
– ідентифікації дитини з особливими потребами, задоволення яких не входить до сфери компетенцій закладу освіти (наприклад, психіатрична, медична або правова);
– розробки індивідуального плану підтримки/змін для дитини, який ґрунтується на принципах кейс-менеджменту;
– координації дій батьків дитини, педагогічних працівників тощо з реалізації заходів індивідуального плану підтримки;
– підтримки, усвідомлення специфічних потреб дитини;
– підтримки самостійних дій дитини, членів родини з метою формування стресостійкості;
– інформаційної підтримки педагогічних працівників з метою забезпечення кращого розуміння ними потреб дитини та усвідомлення необхідності використання цих знань у роботі.
Основною формою надання такої допомоги може стати спеціально організований процес – соціально-психологічний супровід кризової особистості.
Соціально-психологічний супровід – особлива форма пролонгованої психологічної і соціальної допомоги – патронажу. як цілісної та комплексної системи соціальної підтримки і психолого-педагогічної допомоги, що передбачає пошук ресурсів особистості (чи сім’ї), опору на власні можливості та створення на цій основі психологічних, соціальних і педагогічних умов для відновлення продуктивних зв’язків зі світом людей.
Діяльність супроводжуючих продовжується доти, поки не буде пройдений кризовий період.
Результатом соціально-психологічного супроводу особистості повинна стати нова життєва якість – адаптивність, тобто здатність самостійно досягати відносної рівноваги у відносинах із собою та оточуючими як у сприятливих, так і в екстремальних життєвих ситуаціях.

.
III. Використання  метафоричних асоціативних карт в роботі з ресурсами у подоланні кризових ситуацій.

IV. Розгляд інтервізійного випадку (за запитом учасників).

V. Заключний шерінг. Ресурси підтримки психологічної стійкості особистості психолога.

 VI. Підведення підсумків роботи групи. Зворотній зв'язок.

Несмашна Г.Є.,
методист ТКМЦ
Квілінська М.А.,
психолог ТКГ
учасники інтервізійної групи


Зустріч була передбачувано емоційно зарядженою. Як виявилось, майже всіх торкається то  особисто: у когось  серед УБД чоловік чи хтось з рідних або знайомих, друзів чи колег,  і вже практично кожна має досвід спілкування, емоційної підтримки та психологічного супроводу дітей та їх батьків з сімей УБД. 
Відрадно, що серед проблем знайшлось місце для ресурсів і позитивного погляду на ситуації, в яких живемо. 

Обговорення виокремило неявну позицію, яка, швидше за все, побутує  в суспільстві загалом: поділ на "Ми" і "Вони" . причому  підстави для поділу можуть бути різними

"Ми"- ті, хто був учасником бойових дій і "Вони"- ті,хто  жив собі мирним життям ....
"ми"- це звичайне населення і  "Вони"- ті, хто повертаються "звідти", і назагал, не такі як усі, інакші...
можна і далі "множити сутності" цього "водорозділу", але суть його одна -  неприйняття іншого досвіду, відмінного від твого...

Мабуть у цім і полягає робота психолога зараз... Бачити такі речі і якось впливати на них.  Сприяти усвідомленню, прийняттю, розумінню, повазі до чужого досвіду...конфлікт (гостре зіткнення протиріч) можна зменшити, зменшуючи цей поділ на "Своїх" і "Чужих"...

Інструментом успіху у проведенні групи стало використання МАК. 

Картки, які дозволили дещо абстрагуватися від безпосередніх переживань  через асоціації; вправи з використанням МАК, спрямовані на зміну бачення проблеми не тільки як перешкоди але й як ресурсу,  знаходження  досі неусвідомлюваних варіантів рішень і емоційна підтримка у вигляді карт з ресурсних колод під час завершального кола, - все це дозволило вирівняти емоційний баланс учасників, що є дуже важливим з огляду на запобігання емоційного вигорання фахівців психологічної служби .







Корисні посилання
Лист міністерства освіти і науки України від 18 липня 2019 р. № 1/9-462 « Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2019/2020 н.р.» — електронний ресурс:- режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-prioritetni-napryami-roboti-psihologichnoyi-sluzhbi-u-sistemi-osviti-na-20192020-navchalnomu-roci
1. Корекційно-розвиткова програма формування стійкості до стресу в дітей дошкільного віку та школярів «Безпечний простір» : навчально-методичний посіб. - Київ : НаУКМА, ГЛІФ Медіа, 2017. - 208 с. — електронний ресурс:- режим доступу: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/11847/KRP2017.pdf?sequence=6&isAllowed=y
2. Агресія. Анексія. Конфлікт. Соціально-педагогічна та психологічна відповідь на виклики для дітей : методичні рекомендації для педагогів дошкільних навчальних закладів. – К. : Агентство “Україна”. – 2016. – 100 с.  — електронний ресурс:- режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/705253/1/Агресія.%20Анексія.%20Конфлікт pdf
 3.Шляхи подолання дитячої психотравми в діяльності працівників психологічної служби : [метод. рек.] / Музиченко І.В., Ткачук І.І. - Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. - 88 с. — електронний ресурс:- режим доступу:
4. Консультування в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій / авт. кол ; заг. ред. В. Г. Панок, І. І. Ткачук. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2019. 144 с. — електронний ресурс:- режим доступу: https://dnmcps.com.ua/sites/default/files/2020-01/14/%D0%A3%D0%9D%D0%9C%D0%A6%20%20-%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20_%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B2%20%D1%81%D0%B8%D1%81%D0%B5%D0%BC%D1%96%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D0%B8%20%D0%B4%D1%96%D1%82%D1%8F%D0%BC%20%D1%82%D0%B0%20%D1%81%D1%96%D0%BC%27%D1%8F%D0%BC%20%20%D0%A1%D0%96%D0%9E.pdf


P.S.
щодо поділу на "своїх" і "чужих" маю свою метафору  "приймаючого середовища", яке мало б допомогти в реабілітації тих, хто повертається із зони бойових дій.

Одного разу  вразив  затишною теплотою і життєстверджувальністю  вірш Дарини Никонової.
Завжди любила перекладати українською чужі вірші ....тож  з цим віршем тим більше не втрималась....Оригінал можна знайти на просторах  Інтернету. Я ж пропоную свій переклад. 

Я пишу: "Ось печу пиріг і варю компот..."
А мені коментатор пише:"Ну от!"
"В тебе мирне життя, компот, пиріг...
А ти знаєш, що сипле в окопи сніг. ..?"
Пишу знову: " гляньте, ось котик мій "
"Він у мене кумедний такий...смішний..."
Коментатор відповідає :"Стій!!
Діти гинуть! До чого тут котик твій!!!"
Ще пишу: "Я сьогодні знайшла пташеня.
Випало із гніздечка зрання!"
Мені пишуть у відповідь : "ну і що?
Поїзд  нині із рейок зійшов!!!"
Зовсім з глузду з'їхала вже зрання!
Нащо зараз нам оте пташеня! "
А якось ти напишеш: "Лежу в траві...і ніяких думок у моїй голові..."
Раптом прийде такий коментар тобі :
"Я вже думав, що вмер...Але бачу -ні!!!!
Я читав про кота, пташеня, пиріг. ..
А це значить - життя вирує у всіх!
А це значить - в життя ще існує шанс!!!!
Для таких, як ми...
Для мене.
Для нас.
(Автор оригіналу - 
©Дарина Никонова)











Немає коментарів:

Дописати коментар