четвер, 16 липня 2020 р.

“Про проведення Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів “Нові технології у новій школі” у номінації “Розвивальні програми”

“Про проведення Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів “Нові технології у новій школі” у номінації “Розвивальні програми”

Наказ МОН від 16.06.2020 № 802 





Здібності, психологічні навички, психічні новоутворення не народжуються самі по собі. Вони виникають, розвиваються, формуються, якщо створено особливе середовище, особлива система відносин між людьми, і це середовище і система відносин формують бажання, потребу, готовність. 
Певні якості і процеси набувають цінності тільки в системах відносин зі світом, іншими людьми, самим собою. Відповідно, проблеми в навчанні, спілкуванні, психологічному розвитку виникають у людини тоді, коли  не були створені умови, в яких вона могла б розвинути певні якості, або якщо в подальшому ці якості виявилися незатребуваними. Така "ущербність" умов може проявлятися як в їх низькому мотивуючому потенціалі, так і в емоційній непривабливості або в невідповідності інтелектуальним можливостям людини в конкретний момент розвитку.

Психолог, на думку Г. А. Цукерман, "... формує не індивідуальні здібності, а ті інтерпсихічні простори, проходячи через які, дитина стає здатною до нових дій". 
Іншими словами, психолог створює або відтворює умови, в яких нові можливості, шукані психологічні навички або процеси, можуть сформуватися і стати потрібними дитині, значущими з точки зору побудови адекватних відносин зі світом та іншими людьми.
Умови, що створюються в   процесі розвивальної роботи, - це умови формування потреби в новому знанні, можливості його отримання і реалізації в діяльності та спілкуванні.
Сучасна психологія пропонує психологу різноманітні методичні та змістовні підходи до проведення розвиваючої роботи  як з дітьми, так і з дорослими. Розвитку вимагають інтелектуальна сфера: увага, пам'ять, уява, поведінкові аспекти, особистісні, емоційні проблеми і т.п.
Розвиваюча робота психолога може проводитись як  в групах так і  індивідуально. До групової  роботі відносяться тренінги, психологічні ігри, а до індивідуальної - консультації.
Робота з дітьми відрізняється від роботи з дорослими. Для дошкільнят в силу недостатнього розвитку у них рефлексії консультації безглузді, тому робота з ними ведеться в ігровій формі. Починаючи з підліткового віку  можна проводити консультації, а при роботі з дорослими людьми це один з основних видів діяльності психолога.
Умови корекційної та розвиваючої роботи не можуть зводитися до  тренування, "дресури" певних компонентів психічного світу людини. Вони повинні включати в себе всі необхідні елементи повноцінної формуючого середовища: емоційний, рефлексивний, мотиваційний, смислоутворюючий та ін.

Джерело: Битянова М. Р. Організація психологічної роботи в школі. М., 2000

Немає коментарів:

Дописати коментар